An entry point to the written heritage of the Middle Ages and the Renaissance in Western Europe, from the 8th to the 18th century.
A search engine of interoperable digitized manuscripts and rare books
Collaborative platform to manage and publish Biblissima authority data
Help for reading and learning classical languages, XML editing tools and environments
Expertise service around IIIF standards
Biblissima authority file: https://data.biblissima.fr/entity/Q43031
Digitisation:
Sermons pour les fêtes de la Vierge (cf. Ehrhard, Ueberlieferung, II, p. 205).
1 in Nativitatem. 1(ff. 1-10) ANDRÉ DE CRÈTE, orat. 1 (M. 97, 805-820), 2(ff. 10v-18) orat. 4 (M. 861-876 A 13 ἀρχιερεὺς καὶ βασιλεὺς ἐνοικήσας ἀνεκαίνισεν ἅπασαν τὴν ἀνθρωπότητα. αὐτῷ ἡ δόξα εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων, ἀμὴν ; cf. infra ff. 203-207), 3(ff. 18v-34) orat. 2 (M. 820-844) ; 4(ff. 34v-47) S. JEAN DAMASCÈNE orat. 1 (M. 96, 661-680) et 5(ff. 47-59v) orat. 2 (M. 680-697 ; appartiennent vraisemblablement à Théodore Studite ; cf. C. van de Vorst, A propos d'un discours attribué à saint Jean Damascène, dans Byzantinische Zeitschrift, 1914-1919, p. 128-132) ; 6(ff. 60-72v) André de Crète, orat. 3 (M. 97, 844-861). Suivent 7(ff. 72v-84) ÉPIPHANE DE CHYPRE, in laudes S. Mariae (M. 43, 485-501) ; 8(ff. 84v-92) CYRILLE D'ALEXANDRIE*, encomium in s. Mariam Deiparam (M. 77, 1029-1040) ; 9(ff. 92v-106) PROCLUS DE CP., de laudibus s. Mariae (M. 65, 680-692 ; notre ms. s'en éloigne à plus d'une reprise).
2 in Praesentationem. 10(ff. 106v-120) TARAISE DE CP. (M. 98, 1481-1500) ; 11GEORGES DE NICOMEDIE (ff. 120-135) orat. 1 (M. 100, 1420-1440), 12(ff. 135-147) orat. 2 (M. 1440-1456). Suit 13(ff. 147v-158) S. ATHANASE*, in descriptionem Deiparae (M. 28, 944-957).
3 in Hypapanten. 14(ff. 158v-180v) METHODE DE PATARA*, de Simeone et Anna (M. 18, 348-381) ; 15(ff. 180v-187) CYRILLE D'ALEXANDRIE* (M. 77, 1040-1049) ; 16(ff. 187v-207) GEORGES DE NICOMEDIE (inc. Τὰ τῆς παρούσης ἱερᾶς πανηγύρεως, des. μίαν εν τρισὶν ἁγιαστίαις προσανατείνωμεν δόξαν κτλ.) ; en réalité, on lit (ff. 187v-203, l. 1) le sermon du Ps.-ATHANASE (M. 973-997 A 11 καὶ τὴν τοῦ πάθους) relié sans distinction d'aucune sorte à la fin du 4e sermon d'André de Crète pour la Nativité (ff. 203, l. 1-207= M. 97, 876 A 13 οἰκονομικῶς τὴν καθ' ἡμᾶς κτλ. ; cf. supra, ff. 10-18) ; 17(ff. 207-214v) AMPHILOQUE D'ICONIUM (M. 39, 44-60 ; conclusion un peu plus développée dans notre ms.) ; 18(ff. 214v-220v) CYRILLE DE JÉRUSALEM (M. 33, 1188-1204).
4 in Annuntiationem. 19(ff. 221-256) SOPHRONE DE JÉRUSALEM (M. 87, 3, 3217-3288) ; 20(ff. 256v-271) ANDRÉ DE CRÈTE (M. 97, 881-913) ; 21(ff. 271-281v) S. JEAN DAMASCÈNE (M. 96, 648-661, d'après notre ms.) ; 22(ff. 281v-286) Ps.-CHRYSOSTOME (M. 50, 791-796) ; 23(ff. 286v-291v) GRÉGOIRE LE THAUMATURGE *, orat. 1 (M. 10, 1145-1156).
5 in Assumptionem. 24(ff. 292-302v) ANDRÉ DE CRÈTE, orat. 3 ; le début (Οἱ τὴν ἐν πνεύματι θεωρίαν — ὡς δειχθῆμαι πάντων αὐτὸ θαυμάτων ὑπέρτερον : f. 294, l. 17) est assez éloigné de M. 1089-1093 (cf. BHG. 1121) ; la suite, à partir de Ἀλλ' ὢ πῶς διεσκόπη φραγμός, répond à l'édition (M. 1093 Β 7-1109 ; BHG. 1109), 25(ff. 302v-312v) orat. 2 (M. 1072-1089), 26(ff. 312v-327v) orat. 1 jusqu'aux mots τῶν θείων ὑμνῳδιῶν ἀπαυγάσματα (M. 1045-1069 D 5) ; la suite (ff. 327v, l. 3-331) semble faire partie du même sermon (Τάχα καὶ φωναὶ θεῖαι ἐκ τῶν οὐρανῶν ἐγίνοντο — τὸν ἐξ αὐτῆς τεχθέντα Κύριον καὶ Θεὸν ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν, αὐτῷ ἡ δόξα κτλ.) ; 27(ff. 331v-348v) S. JEAN DAMASCÈNE, orat. 2 (M. 96, 721-753 ; la fin, à partir de l'histoire euthymiaque, est abrégée dans notre ms.), 28(ff. 348v-360) orat. 1 (M. 700-721), 29(ff. 360-365v) orat. 3 (M. 753-761) ; 30(ff. 365v-384) MODESTE DE JÉRUSALEM (M. 86, 2, 3277-3312). Au début (f. IIr.v) πίναξ τοῦ παρόντος πανηγυρικοῦ.
Data Source: Pinakes
anc. 32
RDF exports to come…
You can view and manipulate this document directly on this site, compare it to others using the Mirador viewer, or drag and drop this icon into the IIIF viewer of your choice. Read more about IIIF