Paris. Bibliothèque Sainte-Geneviève, Ms. 9

  • Common Name :
    • Bible de Manerius
  • Other Form of the Shelfmark :
    • Paris, Bibliothèque Sainte-Geneviève, 0009
    • Bibliothèque Sainte-Geneviève, 0009
    • Bibliothèque Sainte-Geneviève, Ms. 9
    • Paris. Bibliothèque Sainte-Geneviève, Ms. 9
  • Held at : Paris. Bibliothèque Sainte-Geneviève
  • Languages : latin
  • Date of Origin :
  • Place of Origin :
  • Place of Origin (Note) :
    • Troyes, abbaye Saint-Loup ? (Source : Initiale)
    • France de l'est (Troyes, abbaye Saint-Loup ?) (Source : Initiale)
  • Support Material : parchemin
  • Composition :
    • 302 ff.
  • Dimensions :
    • 525 x 360

Text in this manuscript

Data Source: Initiale

Illuminations and decoration

Participants

Formerly part of

Notes

Data Source: Initiale

  • Autres volumes : "Paris, Bibl. Sainte-Geneviève, ms. 0008" et "Paris, Bibl. Sainte-Geneviève, ms. 0010". Manuscrit acquis le 2 février 1748 par Sainte-Geneviève.

Bibliography

  • Ambrogio M. PIAZZONI (éd.), Francesca MANZARI (éd.), Bibbia: immagini e scrittura nella Biblioteca Apostolica Vaticana, Milano, Jaca Book, 2017 (Monumenta Vaticana selecta)
  • Amédée BOINET, Les manuscrits à peintures de la Bibliothèque Sainte-Geneviève de Paris, 1921 (Bulletin de la Société française de reproductions de manuscrits à peintures, 5)
  • André GRABAR, Carl NORDENFALK, La peinture romane du onzième au treizième siècle, Peintures murales. L'enluminure, Genève, Skira, 1958 (Les grands siècles de la peinture)
  • Ch. KOHLER, Paris, Bibl. Sainte-Geneviève (CGM), Manuscrits 1-1382, 1893 (Catalogue général des manuscrits des bibliothèques publiques de France)
  • Charles SAMARAN (éd.), Robert MARICHAL, Monique GARAND, Josette METMAN, Marie-Thérèse VERNET, Catalogue des manuscrits en écriture latine portant des indications de date, de lieu ou de copiste, tome I, Musée Condé et Bibliothèques parisiennes, Paris, CNRS, 1959
  • Christiane VILLAIN-GANDOSSI, « Iconographie et datations du navire médiéval », Iconographie médiévale. Image, texte, contexte, Paris, CNRS, 1990, p. 49-73 : 6 fig.
  • Christopher F. R. DE HAMEL, Glossed books of the Bible and the origins of the Paris booktrade, Woodbridge, Brewer, 1984
  • Claudia RABEL, « Bibliographie de Patricia Stirnemann 1976 -2014 », Le manuscrit enluminé: études réunies en hommage à Patricia Stirnemann, Paris, Le Léopard d'or, 2014 (Cahiers du Léopard d'or, 16), p. 23-36
  • Colum HOURIHANE (éd.), Virtue and vice, The personifications in the Index of Christian art, Princeton, NJ, Princeton University Press, 2000 (Index of Christian art. Resources, 1)
  • Dorothy SHEPARD, Introducing the Lambeth Bible, A Study of Text and Imagery, Turnhout, Brepols, 2007
  • Elizabeth PARKER MCLACHLAN, « In the Wake of the Bury Bible, Followers of Master Hugo at Bury St. Edmunds », Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 42, 1979
  • F. O. BÜTTNER, « Der illuminierte Psalter im Westen », The Illuminated Psalter. Studies in the Content, Purpose and Placement of its Images, Turnhout, Brepols, 2005, p. 1-106
  • François BOESPFLUG, Yolanta ZALUSKA, « Le dogme trinitaire et l'essor de son iconographie en Occident de l'époque carolingienne au IVe Concile du Latran (1215) », Cahiers de civilisation médiévale, 37, n° 3, 1994
  • François GARNIER, « Les conceptions de la folie d'après l'iconographie médiévale du psaume 'Dixit insipiens' », Actes du 102e Congrès national des Sociétés savantes, Limoges, 1977. Section de philologie et d'histoire, Paris, Bibliothèque nationale, 1979, t. 2, p. ?
  • François GARNIER, Le langage de l'image au Moyen âge, 2, Grammaire des gestes, Paris, Le Léopard d'or, 1989
  • Gaston DUCHET-SUCHAUX (éd.), Iconographie médiévale, Image, texte, contexte, Paris, CNRS, 1990
  • Gerhard SCHMIDT, Martin ROLAND (éd.), Malerei der Gotik : Fixpunkte und Ausblicke, 1. Malerei der Gotik in Mitteleuropa - 2. Malerei der Gotik in Süd- und Westeuropa : Studien zum Herrscherporträt, Graz, Akademische Druck- und Verlagsanstalt, 2005
  • Guylène HIDRIO, Recherches sur l'iconographie de la Sagesse au Moyen Age, Rennes, Université de Rennes II, 1999
  • Isabelle MALAISE, L'iconographie du Cantique des cantiques dans l'occident médiéval, 1987
  • Jean PORCHER, L'enluminure française, Paris, Arts et Métiers graphiques, 1959
  • Jean PORCHER, Les manuscrits à peintures en France du VIIe au XIIe siècle, Exposition, Paris, Bibliothèque nationale, 1954, Paris, 1954
  • Jean-François GENEST, Thierry DELCOURT, Marie-Thérèse GOUSSET, Patricia STIRNEMANN, Les manuscrits de Clairvaux de saint Bernard à nos jours, 2006 (La vie en Champagne, n.s. 46 (avril-juin))
  • Jennifer M. SHEPPARD, The Giffard Bible, Bodleian Library MS Laud. misc. 752, New York, London, Garland Publishing, 1986
  • Josef RIEDMAIER, Die Lambeth-Bibel, Struktur und Bildaussage einer englischen Bibelhandschrift des 12. Jahrhunderts, Frankfurt am Main, Berlin, Bern etc., Lang, 1994 (Europäische Hochschulschriften, Reihe 28, 218)
  • Laura Cleaver, Education in twelfth-century art and architecture: images of learning in Europe, c. 1100-1200, Woodbridge, Boydell Press, 2016
  • Luba ELEEN, The Illustration of the Pauline Epistles in French and English Bibles of the Twelfth and Thirteenth Centuries, Oxford, Clarendon Press, 1982
  • Lukasz MODELSKI, Les problèmes de l'iconographie des Epoux bibliques, L'état de la question, perspectives de la recherche, Poitiers, 1996
  • M. PEYRAFORT-HUIN, J.-M. BENOIT, Patricia STIRNEMANN, La bibliothèque médiévale de l'abbaye de Pontigny, XIIe-XIXe siècles, Histoire, inventaires anciens, manuscrits, Paris, CNRS Editions, 2001 (Documents, études et répertoires, 60)
  • Madeleine BERNARD, Solange CORBIN (éd.), Répertoire de manuscrits médiévaux contenant des notations musicales, I, Bibliothèque Sainte-Geneviève, Paris, Editions du CNRS, 1965
  • Margaret GIBSON (éd.), T. A. HESLOP (éd.), Richard W. PFAFF (éd.), The Eadwine Psalter, Text, image, and monastic culture in twelfth-century Canterbury, London, University Park, Modern Humanities Research Association, Pennsylvania State University Press, 1992 (Modern Humanities Research Association, 14)
  • Marina BERNASCONI, Lorena DAL POZ, Maria Grazia CIARDI DUPRE DAL POGGETTO, Codici miniati della Biblioteca Comunale di Trento, Firenze, Alinari, 1985
  • Michael GULLICK, « How fast did Scribes write ?, Evidence from Romanesque Manuscripts », Making the medieval book, techniques of production. Proceedings of the fourth conference of the seminar in the history of the book to 1500 (Oxford, July 1992), Los Altos Hills/London, Anderson-Lovelace/Red Gull Press, 1995, p. 39-58 : 1 ill.
  • Michael KAUFFMANN, « Elkanah's Gift, Texts and Meanings in the Bury Bible Miniature », Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 59, 1996
  • Michel OSTFELD, Scènes de la vie du roi David dans la peinture médiévale, Paris, 1988
  • Muriel LAHARIE, Jacques LE GOFF, La folie au Moyen Age, XIe-XIIe siècles, Paris, Le Léopard d'or, 1991
  • Nigel MORGAN, Early gothic Manuscripts, I, 1190-1250, London, Oxford, New-York, Harvey Miller, Oxford University Press, 1982 (A survey of manuscripts illuminated in the British Isles, 4)
  • Patricia STIRNEMANN (éd.), Danielle QUERUEL (éd.), Xavier de LA SELLE (éd.), Thierry DELCOURT (éd.), Jacques DALARUN, Splendeurs de la cour de Champagne au temps de Chrétien de Troyes, Exposition, Troyes, Bibliothèque municipale, 18 juin-11 septembre 1999, 1999 (La vie en Champagne, juin (n° h.s.))
  • Philippe FAURE, Les cieux ouverts : les anges et leurs images dans le christianisme médiéval (XIe-XIIIe siècles), Etude d'anthropologie et d'iconographie religieuses, Paris, 1993
  • Robert BRANNER, Manuscript painting in Paris during the reign of Saint Louis, A study of styles, Berkeley, Los Angeles, London, University of California Press, 1977 (California studies in the history of art, 18)
  • Régine PERNOUD, Visages de femmes au Moyen Âge, La Pierre-qui-Vire, Zodiaque, 1998 (Visages du Moyen Âge, 1)
  • Susanne WITTEKIND, « Vom Schriftband zum Spruchband, Zum Funktionswandel von Spruchbändern in Illustration biblischer Stoffe », Frühmittelalterliche Studien, 30, 1996
  • Susanne WITTEKIND, Kommentar mit Bildern, Zur Ausstattung mittelalterlicher Psalmenkommentare und Verwendung der Davidsgeschichte in Texten und Bildern am Beispiel des Psalmenkommentars des Petrus Lombardus (Bamberg, Staatsbibliothek, Msc. Bibl. 59), Frankfurt am Main, Berlin, Bern etc., Lang, 1994 (Europäische Hochschulschriften, Reihe 28, 212)
  • Suzanne LEWIS, Reading images, Narrative discourse and reception in the thirteenth-century illuminates Apocalypse, Cambridge, Cambridge University Press, 1995
  • Ursula WOLF, Die Parabel vom reichen Prasser und armen Lazarus in der mittelalterlichen Buchmalerei, München, Scaneg, 1989 (Beiträge zur Kunstwissenschaft, 26)
  • Veronika PIRKER-AURENHAMMER, Die Gumbertusbibel in Erlangen, Codex 1 der Universitätsbibliothek Erlangen, Ein Regensburger Bildprogramm des späten 12. Jahrhunderts, Regensburg, Universitätsverlag Regensburg, 1998 (Regensburger Studien und Quellen zur Kunstgeschichte, 7)
  • Walter CAHN, « Autour de la Bible de Lyon, Problèmes du roman tardif dans le centre de la France », Revue de l'art, 47, 1980
  • Walter CAHN, La Bible romane, Chefs-d'oeuvre de l'enluminure, Fribourg, Office du Livre, 1982
  • Walter CAHN, Romanesque manuscripts, The twelfth century. Volume one : text and illustrations. Volume two : catalogue, London, Harvey Miller, 1996 (A survey of manuscripts illuminated in France)
  • Walter CAHN, The Souvigny Bible, A Study in Romanesque Manuscript Illumination, New York, 1967
  • Yves CATTIN, Philippe FAURE, Les anges et leur image au Moyen Age, Saint-Léger-Vauban, Zodiaque, 1999 (Visages du Moyen Âge, 2)

Life cycle of this book

Data sources