Paris. Bibliothèque Sainte-Geneviève, Ms. 10

  • Common Name :
    • Bible de Manerius
  • Other Form of the Shelfmark :
    • Paris, Bibliothèque Sainte-Geneviève, 0010
    • Bibliothèque Sainte-Geneviève, 0010
    • Bibliothèque Sainte-Geneviève, Ms. 10
    • Paris. Bibliothèque Sainte-Geneviève, Ms. 10
  • Held at : Paris. Bibliothèque Sainte-Geneviève
  • Languages : latin
  • Date of Origin :
  • Place of Origin :
  • Place of Origin (Note) :
    • Troyes, abbaye Saint-Loup ? (Source : Initiale)
    • France de l'est (Troyes, abbaye Saint-Loup ?) (Source : Initiale)
  • Support Material : parchemin
  • Composition :
    • 308 ff.
  • Dimensions :
    • 525 x 360

Text in this manuscript

Data Source: Initiale

Illuminations and decoration

Participants

Formerly part of

Notes

Data Source: Initiale

  • Autres volumes : "Paris, Bibl. Sainte-Geneviève, ms. 0008" et "Paris, Bibl. Sainte-Geneviève, ms. 0009". Colophon du scribe Manerius au f. 308v. Manuscrit acquis le 2 février 1748 par Sainte-Geneviève.

Bibliography

  • Ambrogio M. PIAZZONI (éd.), Francesca MANZARI (éd.), Bibbia: immagini e scrittura nella Biblioteca Apostolica Vaticana, Milano, Jaca Book, 2017 (Monumenta Vaticana selecta)
  • Amédée BOINET, Les manuscrits à peintures de la Bibliothèque Sainte-Geneviève de Paris, 1921 (Bulletin de la Société française de reproductions de manuscrits à peintures, 5)
  • André GRABAR, Carl NORDENFALK, La peinture romane du onzième au treizième siècle, Peintures murales. L'enluminure, Genève, Skira, 1958 (Les grands siècles de la peinture)
  • Arthur WATSON, The Early Iconography of the Tree of Jesse, London, Oxford University Press, 1934
  • Ch. KOHLER, Paris, Bibl. Sainte-Geneviève (CGM), Manuscrits 1-1382, 1893 (Catalogue général des manuscrits des bibliothèques publiques de France)
  • Charles SAMARAN (éd.), Robert MARICHAL, Monique GARAND, Josette METMAN, Marie-Thérèse VERNET, Catalogue des manuscrits en écriture latine portant des indications de date, de lieu ou de copiste, tome I, Musée Condé et Bibliothèques parisiennes, Paris, CNRS, 1959
  • Christopher F. R. DE HAMEL, Glossed books of the Bible and the origins of the Paris booktrade, Woodbridge, Brewer, 1984
  • Claudia RABEL, « Bibliographie de Patricia Stirnemann 1976 -2014 », Le manuscrit enluminé: études réunies en hommage à Patricia Stirnemann, Paris, Le Léopard d'or, 2014 (Cahiers du Léopard d'or, 16), p. 23-36
  • Colum HOURIHANE (éd.), Virtue and vice, The personifications in the Index of Christian art, Princeton, NJ, Princeton University Press, 2000 (Index of Christian art. Resources, 1)
  • Dorothy SHEPARD, Introducing the Lambeth Bible, A Study of Text and Imagery, Turnhout, Brepols, 2007
  • Elizabeth PARKER MCLACHLAN, « In the Wake of the Bury Bible, Followers of Master Hugo at Bury St. Edmunds », Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 42, 1979
  • François BOESPFLUG, Yolanta ZALUSKA, « Le dogme trinitaire et l'essor de son iconographie en Occident de l'époque carolingienne au IVe Concile du Latran (1215) », Cahiers de civilisation médiévale, 37, n° 3, 1994
  • Françoise ZEHNACKER, « Paris, Bibliothèque Sainte-Geneviève », Patrimoine des bibliothèques de France, un guide des régions. I, Ile-de-France, Paris, Banques CIC pour le livre - Fondation d'entreprise, Ministère de la Culture, Payot, 1995, p. 252-261 : fig.
  • Gerhard SCHMIDT, Martin ROLAND (éd.), Malerei der Gotik : Fixpunkte und Ausblicke, 1. Malerei der Gotik in Mitteleuropa - 2. Malerei der Gotik in Süd- und Westeuropa : Studien zum Herrscherporträt, Graz, Akademische Druck- und Verlagsanstalt, 2005
  • Hanns SWARZENSKI, « Comments on the figural illustrations », Liber Floridus colloquium, Papers read at the international meeting held in the university library Ghent on 3-5 september 1967, Ghent, Story-Scienta, 1967, p. 21-30 : ill (figs. 2-35)
  • Hiromi HARUNA-CZAPLICKI, « Les manuscrits occitans enluminés du Breviari d'amor: essai d'une approche artistique et historique », Culture religieuse méridionale : les manuscrits et leur contexte artistique, Toulouse, Privat, 2016 (Cahiers de Fanjeaux, 51), p. 37-85, 7 fig.
  • Jean PORCHER, L'enluminure française, Paris, Arts et Métiers graphiques, 1959
  • Jean PORCHER, Les manuscrits à peintures en France du VIIe au XIIe siècle, Exposition, Paris, Bibliothèque nationale, 1954, Paris, 1954
  • Jean-Claude SCHMITT, « L'exception corporelle, A propos de l'Assomption de Marie », The mind's eye. Art and theological argument in the Middle Ages, Princeton, Princeton University Press, 2006, p. 151-185 : ill.
  • Jean-François GENEST, Thierry DELCOURT, Marie-Thérèse GOUSSET, Patricia STIRNEMANN, Les manuscrits de Clairvaux de saint Bernard à nos jours, 2006 (La vie en Champagne, n.s. 46 (avril-juin))
  • Josef RIEDMAIER, Die Lambeth-Bibel, Struktur und Bildaussage einer englischen Bibelhandschrift des 12. Jahrhunderts, Frankfurt am Main, Berlin, Bern etc., Lang, 1994 (Europäische Hochschulschriften, Reihe 28, 218)
  • Jérôme BASCHET, « Le sein d'Abraham, Un lieu de l'au-delà ambigu (théologie, liturgie, iconographie) », De l'art comme mystagogie. Iconographie du Jugement dernier et des fins dernières à l'époque gothique, Poitiers, Centre d'Etudes Supérieures de Civilisation Médiévale, 1996 (Civilisation Médiévale, 3), p. 71-94 : ill.
  • Jérôme BASCHET, Le sein du Père, Abraham et la paternité dans l'Occident médiéval, Paris, Gallimard, 2000 (Le temps des images)
  • Jérôme BASCHET, Les justices de l'au-delà, Les représentations de l'enfer en France et en Italie (XIIe-XVe siècles), Paris, Roma, Ecole française de Rome, Palais Farnèse, 1993 (Bibliothèque des Ecoles françaises d'Athènes et de Rome, 270)
  • Luba ELEEN, The Illustration of the Pauline Epistles in French and English Bibles of the Twelfth and Thirteenth Centuries, Oxford, Clarendon Press, 1982
  • M. PEYRAFORT-HUIN, J.-M. BENOIT, Patricia STIRNEMANN, La bibliothèque médiévale de l'abbaye de Pontigny, XIIe-XIXe siècles, Histoire, inventaires anciens, manuscrits, Paris, CNRS Editions, 2001 (Documents, études et répertoires, 60)
  • Madeleine BERNARD, Solange CORBIN (éd.), Répertoire de manuscrits médiévaux contenant des notations musicales, I, Bibliothèque Sainte-Geneviève, Paris, Editions du CNRS, 1965
  • Margaret GIBSON (éd.), T. A. HESLOP (éd.), Richard W. PFAFF (éd.), The Eadwine Psalter, Text, image, and monastic culture in twelfth-century Canterbury, London, University Park, Modern Humanities Research Association, Pennsylvania State University Press, 1992 (Modern Humanities Research Association, 14)
  • Margot E. FASSLER, « Mary's Nativity, Fulbert of Chartres, and the 'Stirps Jesse', Liturgical Innovation circa 1000 and Its Afterlife », Speculum, 75, n° 2 (April), 2000
  • Marie-Hélène TESNIERE (éd.), Thierry DELCOURT (éd.), Bestiaire du Moyen Age, Les animaux dans les manuscrits, Paris, Somogy Editions d'art, 2004
  • Marina BERNASCONI, Lorena DAL POZ, Maria Grazia CIARDI DUPRE DAL POGGETTO, Codici miniati della Biblioteca Comunale di Trento, Firenze, Alinari, 1985
  • Michael GULLICK, « How fast did Scribes write ?, Evidence from Romanesque Manuscripts », Making the medieval book, techniques of production. Proceedings of the fourth conference of the seminar in the history of the book to 1500 (Oxford, July 1992), Los Altos Hills/London, Anderson-Lovelace/Red Gull Press, 1995, p. 39-58 : 1 ill.
  • Michael KAUFFMANN, « Elkanah's Gift, Texts and Meanings in the Bury Bible Miniature », Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 59, 1996
  • Michel OSTFELD, Scènes de la vie du roi David dans la peinture médiévale, Paris, 1988
  • Nigel MORGAN, Early gothic Manuscripts, I, 1190-1250, London, Oxford, New-York, Harvey Miller, Oxford University Press, 1982 (A survey of manuscripts illuminated in the British Isles, 4)
  • Patricia STIRNEMANN (éd.), Danielle QUERUEL (éd.), Xavier de LA SELLE (éd.), Thierry DELCOURT (éd.), Jacques DALARUN, Splendeurs de la cour de Champagne au temps de Chrétien de Troyes, Exposition, Troyes, Bibliothèque municipale, 18 juin-11 septembre 1999, 1999 (La vie en Champagne, juin (n° h.s.))
  • Robert BRANNER, Manuscript painting in Paris during the reign of Saint Louis, A study of styles, Berkeley, Los Angeles, London, University of California Press, 1977 (California studies in the history of art, 18)
  • Stéphanie NOBLE, Le manuscrit 13 de la Bibliothèque d'Orléans, Une Bible enluminée du XIIe siècle, Dijon, Université de Dijon, 1997
  • Susanne WITTEKIND, « Vom Schriftband zum Spruchband, Zum Funktionswandel von Spruchbändern in Illustration biblischer Stoffe », Frühmittelalterliche Studien, 30, 1996
  • Ursula WOLF, Die Parabel vom reichen Prasser und armen Lazarus in der mittelalterlichen Buchmalerei, München, Scaneg, 1989 (Beiträge zur Kunstwissenschaft, 26)
  • Veronika PIRKER-AURENHAMMER, Die Gumbertusbibel in Erlangen, Codex 1 der Universitätsbibliothek Erlangen, Ein Regensburger Bildprogramm des späten 12. Jahrhunderts, Regensburg, Universitätsverlag Regensburg, 1998 (Regensburger Studien und Quellen zur Kunstgeschichte, 7)
  • Walter CAHN, « Autour de la Bible de Lyon, Problèmes du roman tardif dans le centre de la France », Revue de l'art, 47, 1980
  • Walter CAHN, La Bible romane, Chefs-d'oeuvre de l'enluminure, Fribourg, Office du Livre, 1982
  • Walter CAHN, Romanesque manuscripts, The twelfth century. Volume one : text and illustrations. Volume two : catalogue, London, Harvey Miller, 1996 (A survey of manuscripts illuminated in France)
  • Walter CAHN, The Souvigny Bible, A Study in Romanesque Manuscript Illumination, New York, 1967
  • Yannick CARRE, Le baiser sur la bouche au Moyen Age, Rites, symboles, mentalités à travers les textes et les images, XIe-XVe siècles, Paris, Le Léopard d'or, 1992

Life cycle of this book

Data sources