Boulogne-sur-Mer. Bibliothèque municipale des Annonciades, Ms. 20

  • Common Name :
    • Psautier d'Odbert
  • Other Form of the Shelfmark :
    • Boulogne-sur-Mer, Bibliothèque municipale, 0020
    • BOULOGNE-SUR-MER, Bibliothèque municipale, 0020
    • Boulogne-sur-Mer. Bibliothèque municipale des Annonciades, 20
    • Boulogne-sur-Mer. Bibliothèque municipale des Annonciades, Ms. 20
    • Boulogne-sur-Mer. BM, Ms. 20
  • Held at : Boulogne-sur-Mer. Bibliothèque municipale des Annonciades
  • Languages : latin
  • Date of Origin :
  • Place of Origin :
  • Place of Origin (Note) :
    • France du nord (Saint-Omer, abbaye Saint-Bertin) (Source : Initiale)
  • Support Material : parchemin
  • Composition :
    • 231 ff.
  • Dimensions :
    • 380 x 355

Text in this manuscript

Data Source: Initiale

Participant

Formerly part of

Bibliography

  • Commemorative catalogue of the exhibition of French art, 1200-1900, Royal Academy of Arts, London, January-March, 1932, London, Oxford University Press, 1933
  • L'Art du Moyen Age en Artois, Arras, Tapisseries d'Arras, 15 avril-15 mai ; manuscrits à peintures sceaux, 15 avril-2 septembre; orfèvrerie, 1 juin-30 juin. Exposition Arras 1951, Arras, Palais Saint Vaast, Musée d'Arras, 1951
  • A. S. G. EDWARDS (éd.), Decoration and illustration in medieval English manuscripts, London, The British Library, 2002 (English manuscript studies, 10)
  • Ambrogio M. PIAZZONI (éd.), Francesca MANZARI (éd.), Bibbia: immagini e scrittura nella Biblioteca Apostolica Vaticana, Milano, Jaca Book, 2017 (Monumenta Vaticana selecta)
  • André CHASTEL, L'art français, Pré-Moyen Age, Moyen Age, Paris, Flammarion, 1993
  • Anne HAUTTECOEUR, Les lettres ornées à Saint-Bertin sous l'abbatiat d'Odbert (986-1007), Paris, Université de Paris X, 2000
  • Astrid HUMEAU, Etude stylistique et iconographique du manuscrit 384 de la Bibliothèque Mazarine à Paris, XIe siècle, Paris, 1998
  • Barbara C. RAW, Trinity and Incarnation in Anglo-Saxon Art and Thought, Cambridge, Cambridge University Press, 1997 (Cambridge studies in Anglo-Saxon England, 21)
  • Barbara POLACZEK, Apokalypseillustration des 12. Jahrhunderts und weibliche Frömmigkeit, Die Handschriften Brüssel, Bibliothèque Royale Albert 1er, Ms. 3089 und Oxford, Bodleian Library, Ms. Bodl. 352, Weimar, VDG, 1998
  • Christine JAKOBI-MIRWALD, Text - Buchstabe - Bild, Studien zur historisierten Initiale im 8. und 9. Jahrhundert, Berlin, Reimer, 1998
  • Christoph EGGENBERGER, Psalterium aureum Sancti Galli, Mittelalterliche Psalterillustration im Kloster St. Gallen, Sigmaringen, Thorbecke, 1987
  • Christoph WETZEL (éd.), Heike DRECHSELER (éd.), Biblia pauperum, Die Bilderhandschrift des Codex Palatinus latinus 871 im Besitz der Biblioteca Apostolica Vaticana = Armenbibel, Stuttgart, Zürich, Belser, 1995 (Belser Kunstbuchedition berühmter Handschriften)
  • Christopher F. R. DE HAMEL, Glossed books of the Bible and the origins of the Paris booktrade, Woodbridge, Brewer, 1984
  • Claudia HÖHL, Ottonische Buchmalerei in Prüm, Frankfurt am Main, Berlin, Paris, Lang, 1996 (Europäische Hochschulschriften, Reihe 28, 252)
  • Cécile VOYER, Orner la parole de Dieu, le livre d'Évangiles et son décor (800-1030) Paris, Arsenal, ms. 592, Paris, Classiques Garnier, 2018 (Bibliothèque d'histoire médiévale, 21)
  • Danielle GABORIT-CHOPIN (éd.), Marie-Cécile BARDOZ, La France romane au temps des premiers Capétiens (987-1152), [Exposition, Musée du Louvre, 10 mars - 6 juin 2005], Paris, Hazan, Musée du Louvre, 2005
  • Don DENNY, « The historiated initials of the Odbert Psalter », Studies in Iconography, 14, 1995
  • Elizabeth A. PETERSON, Iconography of the historiated Psalm initials in the thirteenth-century French fully-illustrated Psalter group, Ann Arbor, University Microfilms International, 1991
  • Elizabeth LEESTI, « The Pentecost Illustration in the Drogo Sacramentary », Gesta, 28, n° 2, 1989
  • Elzbieta TEMPLE, Anglo-Saxon manuscripts 900-1066, London, Harvey Miller, 1976 (A survey of manuscripts illuminated in the British Isles, 2)
  • Eric PALAZZO, « L'illustration de la Bible », L'Europe de l'an mil, Paris, Zodiaque, 2001 (Les grandes saisons de l'art chrétien), p. 277-289 : ill.
  • Eric PALAZZO, « Un style et des styles », L'Europe de l'an mil, Paris, Zodiaque, 2001 (Les grandes saisons de l'art chrétien), p. 267-276 : ill.
  • F. O. BÜTTNER, « Der illuminierte Psalter im Westen », The Illuminated Psalter. Studies in the Content, Purpose and Placement of its Images, Turnhout, Brepols, 2005, p. 1-106
  • François BOESPFLUG, Yolanta ZALUSKA, « Le dogme trinitaire et l'essor de son iconographie en Occident de l'époque carolingienne au IVe Concile du Latran (1215) », Cahiers de civilisation médiévale, 37, n° 3, 1994
  • Gabriel MILLET, Recherches sur l'iconographie de l'Evangile aux XIVe, XVe et XVIe siècles, d'après les monuments de Mistra, de la Macédoine et du Mont-Athos, Paris, Boccard, 1960
  • H. MICHELANT, GERARD,, Boulogne-sur-Mer (CGM in-4° 4), Manuscrits 1-201, 1872 (Catalogue général des manuscrits des bibliothèques publiques des départements. Tome IV (série in-4°))
  • Harald WOLTER-VON DEM KNESEBECK, Der Elisabethpsalter in Cividale del Friuli, Buchmalerei für den Thüringer Landgrafenhof zu Beginn des 13. Jahrhunderts, Berlin, Deutscher Verlag für Kunstwissenschaft, 1998 (Denkmäler deutscher Kunst)
  • Henri-Jean MARTIN (éd.), Jean VEZIN (éd.), Jacques MONFRIN, Mise en page et mise en texte du livre manuscrit, Paris, Cercle de la Librairie-Promodis, 1990
  • Hervé OURSEL, Colette DEREMBLE-MANHES, Jacques THIEBAUT, Nord roman, Flandre, Artois, Picardie, Laonnais, La Pierre-qui-Vire, Zodiaque, 1994 (La nuit des temps, 82)
  • Jane E. ROSENTHAL, « Three Drawings in an Anglo-Saxon Pontifical, Anthropomorphic Trinity or Threefold Christ ? », The Art Bulletin, 63, n° 4, 1981
  • Jean PORCHER, L'enluminure française, Paris, Arts et Métiers graphiques, 1959
  • Jean PORCHER, Les manuscrits à peintures en France du VIIe au XIIe siècle, Exposition, Paris, Bibliothèque nationale, 1954, Paris, 1954
  • Jonathan J. G. ALEXANDER, « A Romanesque copy from Mont Saint-Michel of an initial in the Corbie Psalter », Millénaire monastique du Mont Saint-Michel. Mélanges commémoratifs publiés sous les auspices de la Société parisienne d'histoire et d'archéologie normandes, Paris, Bibliothèque d'histoire et d'archéologie chrétiennes, P. Lethielleux, 1967, p. 239-245 : fig.
  • Jonathan J. G. ALEXANDER, Medieval Illuminators and their Methods of Work, New Haven, London, Yale University Press, 1992
  • Jonathan J. G. ALEXANDER, Norman illumination at Mont St Michel 966-1100, Oxford, Clarendon Press, 1970
  • Josef RIEDMAIER, Die Lambeth-Bibel, Struktur und Bildaussage einer englischen Bibelhandschrift des 12. Jahrhunderts, Frankfurt am Main, Berlin, Bern etc., Lang, 1994 (Europäische Hochschulschriften, Reihe 28, 218)
  • Judith RAEBER, Buchmalerei in Freiburg im Breisgau, Ein Zisterzienserbrevier aus dem frühen 14. Jahrhundert. Zur Geschichte des Breviers und seiner Illumination, Wiesbaden, Reichert, 2003
  • Karen de COENE, Martine de REU, Philippe de MAEYER, Liber Floridus 1121, The World in a Book, Tielt, Lannoo Publishers, 2011
  • Kathleen M. OPENSHAW, « The Battle between Christ and Satan in the Tiberius Psalter », Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 52, 1989
  • Kathleen M. OPENSHAW, « Weapons in the Daily Battle, Images of the Conquest of Evil in the Early Medieval Psalter », The Art Bulletin, 75, n° 1, 1993
  • Koert van der HORST (éd.), William NOEL (éd.), Wilhemina C.M. WÜSTEFELD (éd.), The Utrecht Psalter in Medieval Art, Picturing the Psalms of David, Westrenen, HES Publishers, 1996
  • Kristine Edmondson HANEY, « The Immaculate in the Winchester Psalter », Gesta. Essays in Honor of Harry Bober, 20, n° 1, 1981
  • Lawrence NEES, « Between Carolingian and Romanesque in France, Cambridge, Fitzwilliam Museum, MS McClean 19 and its relatives », The Cambridge Illuminations. The Conference Papers, London, Harvey Miller, 2007, p. 31-43
  • Lee PREEDY (éd.), William NOEL (éd.), Bert CARDON (éd.), Jan VAN DER STOCK (éd.), Dominique VANWIJNSBERGHE (éd.), Brigitte DEKEYZER (éd.), Kris CALLENS (éd.), Medieval mastery, Book illumination from Charlemagne to Charles the Bold, 800-1475 : [Exposition, Stedelijk Museum Vander Kelen-Mertens, Leuven, 21 sept.-8 dec. 2002], Turnhout, Leuven, Brepols, Davidsfonds, 2002
  • Leslie ROSS, Text, image, message, Saints in medieval manuscript illustrations, London, Greenwood, 1994 (Contributions to the study of art and architecture, 3)
  • Margaret GIBSON (éd.), T. A. HESLOP (éd.), Richard W. PFAFF (éd.), The Eadwine Psalter, Text, image, and monastic culture in twelfth-century Canterbury, London, University Park, Modern Humanities Research Association, Pennsylvania State University Press, 1992 (Modern Humanities Research Association, 14)
  • Margaret GIBSON, « Carolingian Glossed Psalters », The early medieval Bible. Its production, decoration and use, Cambridge, University Press, 1994 (Cambridge studies in paleography and codicology), p. 78-100 : 10 fig.
  • Marie-Pierre DION-TURKOVICS (éd.), La représentation de l'invisible, Trésors de l'enluminure romane en Nord-Pas-de-Calais, Valenciennes, Bibliothèque multimédia de Valenciennes, 2007
  • Martine PORTELLI, Etude des manuscrits 7 à 9 de la Bibliothèque municipale de Chalon-sur-Saône, provenant de l'abbaye cistercienne de la Ferté-sur-Grosne et constituant les trois volumes des 'Morales sur Job' de saint Grégoire le Grand, Dijon, 1994
  • Maurits SMEYERS, Monique VERBOOMEN, L'art de la miniature flamande du VIIIe au XVIe siècle, Tournai, La Renaissance du livre, 1998 (Références)
  • Melanie HOLCOMB, Pen and Parchment, Drawing in the Middle Ages, New York, Metropolitan Museum of Art, 2009
  • Michele Camillo FERRARI, « Hrabanica, Hrabans De laudibus sanctae crucis im Spiegel neuerer Forschung », Kloster Fulda in der Welt der Karolinger und Ottonen, Frankfurt am Main, Knecht, 1996, p. 493-526
  • Michelle P. BROWN, « Marvels of the West, Giraldus Cambrensis and the role of the author in the development of marginal illustration », Decoration and illustration in medieval English manuscripts, London, The British Library, 2002 (English manuscript studies, 10), p. 34-59 : 16 fig.
  • Paolo D'ANCONA, Erhard AESCHLIMANN, Alison M. BROWN, The art of illumination, An anthology of manuscripts from the sixth to the sixteenth century, London, Phaidon, 1969
  • Pierre HELIOT, « Les manuscrits illustrés de la bibliothèque de Boulogne », Bulletin du Comité flamand de France, 1, 1934
  • Pierre RICHE (éd.), Jean-Pierre CAILLET, Danielle GABORIT-CHOPIN, Eric PALAZZO, L'Europe de l'an mil, Paris, Zodiaque, 2001 (Les grandes saisons de l'art chrétien)
  • Piotr SKUBISZEWSKI, « Le titre de 'Roi de gloire' et les images du Christ, Un concept théologique, l'iconographie et les inscriptions », Epigraphie et iconographie. Actes du Colloque tenu à Poitiers les 5-8 octobre 1995, Poitiers, Université de Poitiers, Centre d'études supérieures de Civilisation médiévale, 1996 (Civilisation Médiévale, 2), p. 229-258 : 22 fig.
  • Rainer KAHSNITZ, « Der christologische Zyklus im Odbert-Psalter », Zeitschrift für Kunstgeschichte, 1, 1988
  • Rainer KAHSNITZ, « Frühe Initialpsalter », The Illuminated Psalter. Studies in the Content, Purpose and Placement of its Images, Turnhout, Brepols, 2005, p. 137-155
  • Rainer KAHSNITZ, Der Werdener Psalter in Berlin, Ms. theol. lat. fol 358, Eine Untersuchung zu Problemen mittelalterlicher Psalterillustration, Düsseldorf, Pädagogischer Verlag Schwann, 1979 (Beiträge zu den Bau- und Kunstdenkmälern im Rheinland, 24)
  • Richard G. GAMESON, « 'Signed' manuscripts from early Romanesque Flanders, Saint-Bertin and Saint-Vaast », Pen in hand. Medieval scribal portraits, colophons and tools, Walkern, Red Gull Press, 2006, p. 31-73
  • Richard GAMESON, « An itinerant English master around the Millenium », England and the Continent in the Tenth Century. Studies in Honour of Wilhelm Levison (1876-1947), Turnhout, Brépols, 2011 (Studies in the Early Middle Ages), p. 87-134, 18 fig.
  • Richard GAMESON, « Book culture in Northern Europe during the tenth and eleventh centuries », Living words and luminous pictures. Medieval book culture in Denmark, Copenhagen, Det Kongelige Bibliotek, Moesgard Museum, 1999, p. 23-51 : ill.
  • Rolf HASLER, « Zu zwei Darstellungen aus der ältesten Kopie des Utrecht-Psalters », Zeitschrift für Kunstgeschichte, 44, 1981
  • Susanne WITTEKIND, « 'Verum etiam sub alia forma depingere', Illuminierte Psalmenkommentare und ihr Gebrauch », The Illuminated Psalter. Studies in the Content, Purpose and Placement of its Images, Turnhout, Brepols, 2005, p. 271-280
  • Susanne WITTEKIND, Kommentar mit Bildern, Zur Ausstattung mittelalterlicher Psalmenkommentare und Verwendung der Davidsgeschichte in Texten und Bildern am Beispiel des Psalmenkommentars des Petrus Lombardus (Bamberg, Staatsbibliothek, Msc. Bibl. 59), Frankfurt am Main, Berlin, Bern etc., Lang, 1994 (Europäische Hochschulschriften, Reihe 28, 212)
  • Veronika SATTLER, Zwischen Andachtsbuch und Aventiure, Der Neufville-Vitasse-Psalter, New York, PML, MS M.730, Hamburg, Kovac, 2006 (Schriften zur Kunstgeschichte, 12)
  • Victor LEROQUAIS, Les psautiers manuscrits latins des bibliothèques publiques de France, Mâcon, Protat, 1940
  • Véronique DENOLF, La décoration des manuscrits et le scriptorium de l'abbaye Sainte-Rictrude de Marchiennes au XIème siècle, Lille, Université de Lille III, 1998
  • Wolfgang AUGUSTYN, Der lateinische Hamilton-Psalter im Berliner Kupferstichkabinett, 78 A 5, Hildesheim, Zürich, Weidmann, 1996 (Spolia Berolinensia/Berliner Beiträge zur Mediävsistik, 9)
  • Yannick CARRE, Le baiser sur la bouche au Moyen Age, Rites, symboles, mentalités à travers les textes et les images, XIe-XVe siècles, Paris, Le Léopard d'or, 1992
  • Yolanta ZALUSKA, L'enluminure et le scriptorium de Cîteaux au XIIe siècle, Cîteaux, 1989 (Studia et documenta, 4)

Life cycle of this book

Data sources