Dijon. Bibliothèque municipale, Ms. 15

  • Common Name :
    • Bible d'Etienne Harding
  • Other Form of the Shelfmark :
    • Dijon, Bibliothèque municipale, 0015 (0009bis)
    • Bibliothèque municipale, 0015 (0009bis)
    • Bibliothèque municipale, Ms. 15
    • Dijon. Bibliothèque municipale, Ms. 15
    • Dijon, BM, 0015 (0009bis)
  • Held at : Dijon. Bibliothèque municipale
  • Languages : latin
  • Date of Origin :
  • Place of Origin :
  • Place of Origin (Note) :
    • France de l'est (Cîteaux, abbaye Notre-Dame) (Source : Initiale)
  • Support Material : parchemin
  • Composition :
    • 132 ff.
  • Dimensions :
    • 442 x 325

Text in this manuscript

Data Source: Initiale

Bible [latin].

Illuminations and decoration

Participant

Formerly part of

Notes

Data Source: Initiale

  • Autres volumes : Dijon, BM, mss. 12-14.

Bibliography

  • Commemorative catalogue of the exhibition of French art, 1200-1900, Royal Academy of Arts, London, January-March, 1932, London, Oxford University Press, 1933
  • Enluminures des manuscrits de Cîteaux, Dijon, Centre régional de recherche et de documentation pédagogiques de l'Académie de Dijon, 1976
  • Saint Bernard et les manuscrits de Cîteaux, Exposition du Musée des Beaux-Arts de Dijon du 3 mars au 30 avril 1990, Dijon, Musée des Beaux-Arts et Bibliothèque municipale de Dijon, 1990
  • Alessia TRIVELLONE, L'hérétique imaginé, Hétérodoxie et iconographie dans l’Occident médiéval, de l’époque carolingienne à l'Inquisition, Turnhout, Brepols, 2010 (Collection d'études médiévales de Nice, 10)
  • André CHASTEL, L'art français, Pré-Moyen Age, Moyen Age, Paris, Flammarion, 1993
  • Antonio CADEI, « L'immagine e il segno », Arte medievale. Periodico internazionale di critica dell'arte medievale, 2, 8, n° 2, 1994
  • Auguste MOLINIER, Henri OMONT, S. BOUGENOT, Ph. GUIGNARD, Dijon (CGM 5), Manuscrits 1-1556, 1889 (Catalogue général des manuscrits des bibliothèques publiques de France)
  • C. Michael KAUFFMANN, Romanesque manuscripts 1066-1190, London, Harvey Miller, 1975 (A survey of manuscripts illuminated in the British Isles, 3)
  • Charles OURSEL, La miniature du XIIe siècle à l'abbaye de Cîteaux d'après les manuscrits de la Bibliothèque de Dijon, Dijon, Venot, 1926
  • Charles SAMARAN (éd.), Robert MARICHAL (éd.), Catalogue des manuscrits en écriture latine portant des indications de date, de lieu ou de copiste, t. VI, Bourgogne, Centre, Sud-Est et Sud-Ouest de la France, Paris, CNRS, 1968
  • Christine JAKOBI-MIRWALD, Text - Buchstabe - Bild, Studien zur historisierten Initiale im 8. und 9. Jahrhundert, Berlin, Reimer, 1998
  • Diane J. REILLY, The Cistercian reform and the art of the book in twelfth-century France, Amsterdam, Amsterdam University Press, 2018 (Knowledge communities, 5)
  • Dorothy SHEPARD, Introducing the Lambeth Bible, A Study of Text and Imagery, Turnhout, Brepols, 2007
  • Edward B. GARRISON, « Three Manuscripts for Lucchese Canons of S. Frediano in Rome », Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 38, 1975
  • Elena ALFANI, Santi, supplizi e storia nella pittura murale lombarda del XII secolo, La cappella di San Martino a Carugo, Mariano Comense, Roma, Argos, 2000
  • Elizabeth A. PETERSON, Iconography of the historiated Psalm initials in the thirteenth-century French fully-illustrated Psalter group, Ann Arbor, University Microfilms International, 1991
  • François BOESPFLUG, Yolanta ZALUSKA, « Le dogme trinitaire et l'essor de son iconographie en Occident de l'époque carolingienne au IVe Concile du Latran (1215) », Cahiers de civilisation médiévale, 37, n° 3, 1994
  • François BOESPFLUG, Yolanta ZALUSKA, « Le prologue de l'évangile selon saint Jean dans l'art médiéval (IXe - XIIIe siècle), L'image comme 'commentaire' », Folia Historiae Artium, n. s. 8-9, 2002-2003 (2004)
  • Gerhard SCHMIDT, Martin ROLAND (éd.), Malerei der Gotik : Fixpunkte und Ausblicke, 1. Malerei der Gotik in Mitteleuropa - 2. Malerei der Gotik in Süd- und Westeuropa : Studien zum Herrscherporträt, Graz, Akademische Druck- und Verlagsanstalt, 2005
  • Harald WOLTER-VON DEM KNESEBECK, Der Elisabethpsalter in Cividale del Friuli, Buchmalerei für den Thüringer Landgrafenhof zu Beginn des 13. Jahrhunderts, Berlin, Deutscher Verlag für Kunstwissenschaft, 1998 (Denkmäler deutscher Kunst)
  • Jacques DALARUN (éd.), François BOESPFLUG, Patrick BOUCHERON, Patrick GAUTIER DALCHE, Christian HECK, Robert JACOB, Didier LETT, Perrine MANE, Michel PASTOUREAU, Daniel RUSSO, Jean-Claude SCHMITT, Jean-Baptiste LEBIGUE, Olivier LEGENDRE, Odile LEPINAY, Claudia RABEL, Patricia STIRNEMANN, Le Moyen Age en lumière, Manuscrits enluminés des bibliothèques de France, Paris, Fayard, 2002
  • Jean PORCHER, Les manuscrits à peintures en France du VIIe au XIIe siècle, Exposition, Paris, Bibliothèque nationale, 1954, Paris, 1954
  • Jean VEZIN, Les scriptoria d'Angers au XIe siècle, Paris, Champion, 1974
  • Jean WIRTH, L'image à l'époque romane, Paris, Cerf, 1999 (Histoire)
  • Jean-François GENEST, Thierry DELCOURT, Marie-Thérèse GOUSSET, Patricia STIRNEMANN, Les manuscrits de Clairvaux de saint Bernard à nos jours, 2006 (La vie en Champagne, n.s. 46 (avril-juin))
  • Jennifer M. SHEPPARD, The Giffard Bible, Bodleian Library MS Laud. misc. 752, New York, London, Garland Publishing, 1986
  • John LOWDEN, The Making of the Bibles Moralisées, I. The manuscripts. II. The book of Ruth, University Park (PA), The Pennsylvania State University Press, 2000
  • Josef RIEDMAIER, Die Lambeth-Bibel, Struktur und Bildaussage einer englischen Bibelhandschrift des 12. Jahrhunderts, Frankfurt am Main, Berlin, Bern etc., Lang, 1994 (Europäische Hochschulschriften, Reihe 28, 218)
  • Judith RAEBER, Buchmalerei in Freiburg im Breisgau, Ein Zisterzienserbrevier aus dem frühen 14. Jahrhundert. Zur Geschichte des Breviers und seiner Illumination, Wiesbaden, Reichert, 2003
  • Laura KENDRICK, Animating the letter, The figurative embodiment of writing from late Antiquity to the Renaissance, Columbus, Ohio State University Press, 1999
  • Laura LIGHT, « French Bibles c. 1200-30, A new look at the origin of the Paris Bible », The early medieval Bible. Its production, decoration and use, Cambridge, University Press, 1994 (Cambridge studies in paleography and codicology), p. 155-176
  • Lawrence NEES, The Gundohinus Gospels, Cambridge, The Medieval Academy of America, 1987 (Medieval Academy Books, 95)
  • M. PEYRAFORT-HUIN, J.-M. BENOIT, Patricia STIRNEMANN, La bibliothèque médiévale de l'abbaye de Pontigny, XIIe-XIXe siècles, Histoire, inventaires anciens, manuscrits, Paris, CNRS Editions, 2001 (Documents, études et répertoires, 60)
  • Maria Grazia CIARDI DUPRE DAL POGGETTO, Massimo BERNABO, Gianfranco RAVASI, La Genesi, capitoli 1-11, Torino, Londra, U. Allemandi, 1998 (Archivi di arte antica)
  • Melanie HOLCOMB, Pen and Parchment, Drawing in the Middle Ages, New York, Metropolitan Museum of Art, 2009
  • Meyer SCHAPIRO, The Parma Ildefonsus, a romanesque illuminated manuscript from Cluny, and related works, New York, College Art Association of America, 1964 (Monographs on archeology and fine arts, 11)
  • Michel OSTFELD, Scènes de la vie du roi David dans la peinture médiévale, Paris, 1988
  • Neil STRATFORD, « A Romanesque marble altar frontal in Beaune and some Citeaux manuscripts », The Vanishing past. Studies of medieval art, liturgy and metrology presented to Christopher Hohler, Oxford, BAR, 1981 (BAR International Series, 111), p. 223-239 : ill.
  • Philippe FAURE, Les cieux ouverts : les anges et leurs images dans le christianisme médiéval (XIe-XIIIe siècles), Etude d'anthropologie et d'iconographie religieuses, Paris, 1993
  • Robert FAVREAU, « Epigraphie et miniatures, Les vers de Sedulius et les évangélistes », Journal des savants, 1993
  • Veronica CONDON, « An Unusual Pentecost Cycle in a Fourteenth Century Missal », Medieval texts and images. Studies of Manuscripts from the Middle Ages, Chur [et al.], Harwood Academic Publishers [et al.], 1991, p. 91-110 : 9 fig.
  • Veronika PIRKER-AURENHAMMER, Die Gumbertusbibel in Erlangen, Codex 1 der Universitätsbibliothek Erlangen, Ein Regensburger Bildprogramm des späten 12. Jahrhunderts, Regensburg, Universitätsverlag Regensburg, 1998 (Regensburger Studien und Quellen zur Kunstgeschichte, 7)
  • Veronika SATTLER, Zwischen Andachtsbuch und Aventiure, Der Neufville-Vitasse-Psalter, New York, PML, MS M.730, Hamburg, Kovac, 2006 (Schriften zur Kunstgeschichte, 12)
  • Walter CAHN, « A Defense of the Trinity in the Citeaux Bible », Marsyas. Studies in the History of Art, 11, 1962-1964
  • Walter CAHN, « Autour de la Bible de Lyon, Problèmes du roman tardif dans le centre de la France », Revue de l'art, 47, 1980
  • Walter CAHN, La Bible romane, Chefs-d'oeuvre de l'enluminure, Fribourg, Office du Livre, 1982
  • Walter CAHN, Romanesque manuscripts, The twelfth century. Volume one : text and illustrations. Volume two : catalogue, London, Harvey Miller, 1996 (A survey of manuscripts illuminated in France)
  • Walter CAHN, The Souvigny Bible, A Study in Romanesque Manuscript Illumination, New York, 1967
  • Yolanta ZALUSKA, L'enluminure et le scriptorium de Cîteaux au XIIe siècle, Cîteaux, 1989 (Studia et documenta, 4)
  • Yolanta ZALUSKA, Marie-Françoise DAMONGEOT, France SAULNIER, Guy LANOE, Manuscrits enluminés de Dijon, Paris, Editions du CNRS, 1991 (Corpus des manuscrits enluminés des collections publiques des départements publié par l'IRHT)

Life cycle of this book

Data sources