An entry point to the written heritage of the Middle Ages and the Renaissance in Western Europe, from the 8th to the 18th century.
A search engine of interoperable digitized manuscripts and rare books
Collaborative platform to manage and publish Biblissima authority data
Help for reading and learning classical languages, XML editing tools and environments
Expertise service around IIIF standards
Biblissima authority file: https://data.biblissima.fr/entity/Q90774
IIIF manifest
Digitisation:
Papier (filigrane, var. Briquet 15810 ?), XVe s. (a. 1446), III + 113 ff. (+ f. 14 bis ; f. 13 v°-15 v°, 111 v°-113 v° blancs), 208 x 145 mm. Initiales en couleurs sur fond or mat, ornées aux f. 1 et 16 de feuillages ; quelques gloses marginales et interlinéaires contemporaines.
Data Source: Persée - DER-IRHT, XXI
f. 1-111: Horativs, Opera.
f. 1-13: De arte poetica.
titre (rubriqué très effacé): «Horatii Flacci Venusini Egregii uiris [sic] Poetria incipit feliciter».
à la fin: «Horatii Flacci Venusini poetae clarissimi poetria explicit».
f. 16-92: Carmina (seu Odae).
titre: «Horatii Flacci Venusini poetae clarissimi carminum liber primus incipit feliciter ad Mecenatem».
f. 92-109: Epodon liber.
titre f. 92 et 92 v°: «Eiusdem Epedon [sic] Incipit» (2 fois).
f. 109-111: Carmen saeculare.
titre: «Carmen seculare».
Origine: italienne, peut-être du Nord de l’Italie (Bologne ?), d’après la décoration, écriture humanistique assez ronde. Souscription rubriquée datée au f. 111: «Horatii Flacci Venusini Carminum liber et (?) Eiusdem Epedon [sic] Explicit feliciter. 1446».
Possesseurs: peut-être le couvent des Franciscains de Bologne d’après cette note du f. 111: «Bononiae O‹rdinis› M‹inorum› (?)» (XVe-XVIe s.); Nicolas Heinsius, de Leyde (1620-1681), dont le nom est inscrit en haut du f. 1: «Nicolai Heinsii». Reine Christine de Suède (cote 1671 au f. 1).
Data Source: Biblissima
RDF exports to come…
You can view and manipulate this document directly on this site, compare it to others using the Mirador viewer, or drag and drop this icon into the IIIF viewer of your choice. Read more about IIIF