Boulogne-sur-Mer. Bibliothèque municipale des Annonciades, Ms. 11

  • Other Form of the Shelfmark :
    • Boulogne-sur-Mer, Bibliothèque municipale, 0011
    • BOULOGNE-SUR-MER, Bibliothèque municipale, 0011
    • Boulogne-sur-Mer. Bibliothèque municipale des Annonciades, 11
    • Boulogne-sur-Mer. Bibliothèque municipale des Annonciades, Ms. 11
    • Boulogne-sur-Mer. BM, Ms. 11
  • Held at : Boulogne-sur-Mer. Bibliothèque municipale des Annonciades
  • Languages : latin
  • Date of Origin :
  • Place of Origin (Note) :
    • France du nord (Saint-Omer, abbaye Saint-Bertin) (Source : Initiale)
  • Support Material : parchemin
  • Composition :
    • 130 ff.
  • Dimensions :
    • 330 x 260

Text in this manuscript

Data Source: Initiale

Illuminations and decoration

Participant

Formerly part of

Bibliography

  • L'Art du Moyen Age en Artois, Arras, Tapisseries d'Arras, 15 avril-15 mai ; manuscrits à peintures sceaux, 15 avril-2 septembre; orfèvrerie, 1 juin-30 juin. Exposition Arras 1951, Arras, Palais Saint Vaast, Musée d'Arras, 1951
  • Ambrogio M. PIAZZONI (éd.), Francesca MANZARI (éd.), Bibbia: immagini e scrittura nella Biblioteca Apostolica Vaticana, Milano, Jaca Book, 2017 (Monumenta Vaticana selecta)
  • André BOUTEMY, « Un monument capital de l'enluminure anglo-saxonne : le manuscrit 11 de Boulogne-sur-Mer », Cahiers de civilisation médiévale, 1, n° 2, 1958
  • Barbara C. RAW, Trinity and Incarnation in Anglo-Saxon Art and Thought, Cambridge, Cambridge University Press, 1997 (Cambridge studies in Anglo-Saxon England, 21)
  • Bernard MEEHAN, « The Book of Kells and the Corbie Psalter, With a Note on Harley 2788 », Studies in the illustration of the Psalter, Stamford, Shaun Tyas, 2000 (St Andrews Studies in the History of Art), p. 12-23 : 15 fig.
  • Brendan CASSIDY (éd.), Rosemary Muir WRIGHT (éd.), Studies in the illustration of the Psalter, Stamford, Shaun Tyas, 2000 (St Andrews Studies in the History of Art)
  • C. Michael KAUFFMANN, Romanesque manuscripts 1066-1190, London, Harvey Miller, 1975 (A survey of manuscripts illuminated in the British Isles, 3)
  • Caroline BRUNIE, Le ms. 227 du monastère de La Couture du Mans, 1994
  • Catherine E. KARKOV, « Evangelist portraits and book production in late Anglo-Saxon England », The Cambridge Illuminations. The Conference Papers, London, Harvey Miller, 2007, p. 55-63
  • Charlotte DENOËL, « L’Épiphanie du Verbe. Essai d’une typologie formelle des représentations du livre au premier Moyen Âge dans les portraits des évangélistes », Imago libri. Représentations carolingiennes du livre, Turnhout, Brepols, 2018 (Bibliologia, 47), p. 15-26, 267-276 : ill.
  • Claudia HÖHL, Ottonische Buchmalerei in Prüm, Frankfurt am Main, Berlin, Paris, Lang, 1996 (Europäische Hochschulschriften, Reihe 28, 252)
  • Cécile VOYER, Orner la parole de Dieu, le livre d'Évangiles et son décor (800-1030) Paris, Arsenal, ms. 592, Paris, Classiques Garnier, 2018 (Bibliothèque d'histoire médiévale, 21)
  • D. H. TURNER, Leslie WEBSTER, The golden age of Anglo-Saxon art, 966-1066, London, British Museum Pub. Ltd, 1984
  • Danielle GABORIT-CHOPIN (éd.), Marie-Cécile BARDOZ, La France romane au temps des premiers Capétiens (987-1152), [Exposition, Musée du Louvre, 10 mars - 6 juin 2005], Paris, Hazan, Musée du Louvre, 2005
  • Diane J. REILLY, The Cistercian reform and the art of the book in twelfth-century France, Amsterdam, Amsterdam University Press, 2018 (Knowledge communities, 5)
  • Elizabeth COATSWORTH, « Cloth-making and the Virgin Mary in Anglo-Saxon literature and art », Medieval Art : recent perspectives. A memorial tribute to C. R. Dodwell, Manchester, New York, Manchester University Press, 1998, p. 8-25 : fig 1-5
  • Elzbieta TEMPLE, Anglo-Saxon manuscripts 900-1066, London, Harvey Miller, 1976 (A survey of manuscripts illuminated in the British Isles, 2)
  • François BOESPFLUG, Yolanta ZALUSKA, « Le dogme trinitaire et l'essor de son iconographie en Occident de l'époque carolingienne au IVe Concile du Latran (1215) », Cahiers de civilisation médiévale, 37, n° 3, 1994
  • François BOESPFLUG, Yolanta ZALUSKA, « Le prologue de l'évangile selon saint Jean dans l'art médiéval (IXe - XIIIe siècle), L'image comme 'commentaire' », Folia Historiae Artium, n. s. 8-9, 2002-2003 (2004)
  • Gabriel MANDEL, Les manuscrits à peintures, Paris, Pont Royal, 1964 (Le livre-musée, 7)
  • H. MICHELANT, GERARD,, Boulogne-sur-Mer (CGM in-4° 4), Manuscrits 1-201, 1872 (Catalogue général des manuscrits des bibliothèques publiques des départements. Tome IV (série in-4°))
  • Hervé OURSEL, Colette DEREMBLE-MANHES, Jacques THIEBAUT, Nord roman, Flandre, Artois, Picardie, Laonnais, La Pierre-qui-Vire, Zodiaque, 1994 (La nuit des temps, 82)
  • Jane ROSENTHAL, « The Unique Architectural Settings of the Arenberg Evangelists », Studien zur mittelalterlichen Kunst 800-1250. Festschrift für Florentine Mütherich zum 70. Geburtstag, München, Prestel, 1985, p. 145-156 : 13 ill.
  • Jane ROSENTHAL, Patrick MC GURK, « Author, symbol, and word, The inspired Evangelists in Judith of Flanders's Anglo-Saxon Gospel Books », Tributes to Jonathan J.G. Alexander. Making and Meaning in the Middle Ages and the Renaissance, Turnhout, London, Harvey Miller, 2006, p. 185-202, 20 fig.
  • Jean PORCHER, L'enluminure française, Paris, Arts et Métiers graphiques, 1959
  • Jean PORCHER, Les manuscrits à peintures en France du VIIe au XIIe siècle, Exposition, Paris, Bibliothèque nationale, 1954, Paris, 1954
  • John LOWDEN (éd.), Alixe BOVEY (éd.), Under the influence, The concept of influence and the study of illuminated manuscripts, Turnhout, Brepols, 2007
  • Jonathan J. G. ALEXANDER, Norman illumination at Mont St Michel 966-1100, Oxford, Clarendon Press, 1970
  • Karen de COENE, Martine de REU, Philippe de MAEYER, Liber Floridus 1121, The World in a Book, Tielt, Lannoo Publishers, 2011
  • Koert van der HORST (éd.), William NOEL (éd.), Wilhemina C.M. WÜSTEFELD (éd.), The Utrecht Psalter in Medieval Art, Picturing the Psalms of David, Westrenen, HES Publishers, 1996
  • Kristine Edmondson HANEY, « The Immaculate in the Winchester Psalter », Gesta. Essays in Honor of Harry Bober, 20, n° 1, 1981
  • Lee PREEDY (éd.), William NOEL (éd.), Bert CARDON (éd.), Jan VAN DER STOCK (éd.), Dominique VANWIJNSBERGHE (éd.), Brigitte DEKEYZER (éd.), Kris CALLENS (éd.), Medieval mastery, Book illumination from Charlemagne to Charles the Bold, 800-1475 : [Exposition, Stedelijk Museum Vander Kelen-Mertens, Leuven, 21 sept.-8 dec. 2002], Turnhout, Leuven, Brepols, Davidsfonds, 2002
  • Maria Grazia CIARDI DUPRE DAL POGGETTO, Massimo BERNABO, Gianfranco RAVASI, La Genesi, capitoli 1-11, Torino, Londra, U. Allemandi, 1998 (Archivi di arte antica)
  • Marie-Pierre DION-TURKOVICS (éd.), La représentation de l'invisible, Trésors de l'enluminure romane en Nord-Pas-de-Calais, Valenciennes, Bibliothèque multimédia de Valenciennes, 2007
  • Maurits SMEYERS, Monique VERBOOMEN, L'art de la miniature flamande du VIIIe au XVIe siècle, Tournai, La Renaissance du livre, 1998 (Références)
  • Melanie HOLCOMB, Pen and Parchment, Drawing in the Middle Ages, New York, Metropolitan Museum of Art, 2009
  • Nigel MORGAN (éd.), Deirdre JACKSON (éd.), Stella PANAYOTOVA (éd.), Illuminated manuscripts in Cambridge: a catalogue of Western book illumination in the Fitzwilliam Museum and the Cambridge colleges. Part 3, Volume 1: France c. 1000 - c. 1250, London, Turnhout, Harvey Miller, 2015
  • Nigel MORGAN, Early gothic Manuscripts, I, 1190-1250, London, Oxford, New-York, Harvey Miller, Oxford University Press, 1982 (A survey of manuscripts illuminated in the British Isles, 4)
  • Patrick MC GURK, « The golden age of Anglo-Saxon art, 966-1066, An exhibition at the British Museum, London, 1984-1985 », Miniatura, 1, 1988
  • Pierre HELIOT, « Les manuscrits illustrés de la bibliothèque de Boulogne », Bulletin du Comité flamand de France, 1, 1934
  • Richard G. GAMESON, « 'Signed' manuscripts from early Romanesque Flanders, Saint-Bertin and Saint-Vaast », Pen in hand. Medieval scribal portraits, colophons and tools, Walkern, Red Gull Press, 2006, p. 31-73
  • Richard GAMESON, « An itinerant English master around the Millenium », England and the Continent in the Tenth Century. Studies in Honour of Wilhelm Levison (1876-1947), Turnhout, Brépols, 2011 (Studies in the Early Middle Ages), p. 87-134, 18 fig.
  • Richard GAMESON, « Book culture in Northern Europe during the tenth and eleventh centuries », Living words and luminous pictures. Medieval book culture in Denmark, Copenhagen, Det Kongelige Bibliotek, Moesgard Museum, 1999, p. 23-51 : ill.
  • Robert DESHMAN, The benedictional of Aethelwold, Princeton, Princeton University Press, 1995 (Studies in manuscript illumination, 9)
  • Rosy SCHILLING, « Das Ruotpertus-Evangelistar aus Prüm, ms. 7 der John Rylands Library in Manchester », Studien zur Buchmalerei und Goldschmiedekunst des Mittelalters. Festschrift für Karl Hermann Usener zum 60. Geburtstag am 19. August 1965, Marburg, Kunstgeschichtliches Seminar Marburg, 1967 (Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft Sonderdrucke), p. 143-154 : 19 fig.
  • Thomas H. OHLGREN, Anglo-Saxon textual illustration, Photographs of sixteen manuscripts with descriptions and index, Kalamazoo, Medieval Institute Publications, 1992
  • Thomas H. OHLGREN, Insular and Anglo-Saxon illuminated manuscripts, An iconographical catalogue c. A. D. 625 to 1100, New York, London, Garland Publishing, 1986 (Garland reference library of humanities, 631)

Data sources