Paris. Bibliothèque nationale de France, Département des manuscrits, Latin 15713

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  • Titre attesté :
    • PETRUS LOMBARDUS , Sententiarum libri IV
  • Autre forme de la cote :
    • Paris. Bibliothèque nationale de France, Département des manuscrits, Latin 15713
    • Paris. BnF, Latin 15713
  • Conservé à : Paris. Bibliothèque nationale de France, Département des manuscrits
  • Langues : latin
  • Auteur : Pierre Lombard (1095?-1160?)
  • Date de fabrication :
  • Lieu de fabrication :
  • Écriture :
    • Une seule main. 2 col. de 45/47 l
  • Décoration :
    • Initiales champies (f. 5ra sur 9 l. ; f. 5rb sur 8 l. ; f. 46vb sur 6 l. ; f. 81va, sur 5 l. ; f. 107ra sur 5 l. ; f. 108ra sur 6 l.) espaces réservés pour les initiales des capitula des L. II, III et IV (f. 45ra, 3l. ; f. 80va, 4 l. ; f. 107ra, 5 l.) ; lettres filigranées alternativement rouges à filigrane bleu et bleues à filigrane rouge (2 l.); lettres d’attente; rubriques en marge ou dans le texte (chapitres, subdivisions, auctoritates); titres courants à l’encre rouge et bleue (numérotation des L.) ; numérotation des distinctions en marge (à la mine de plomb, reprise à l’encre par une main postérieure). Table des capitula : sur deux colonnes, initiales alternativement rouges et bleues. Sans solution de continuité entre chaque capitulum (sauf pour le L. I).
  • Support : Parchemin; piqûres
  • Composition :
    • 148 f. précédés et suivis d’un f. papier
  • Dimensions :
    • 336 x 230 mm ( just. 206 x 141 mm) ; marge sup. = 39 mm, marge inf. = 106 mm, marge ext. = 59 mm, marge int. = 40 mm, entrecolonne = 7 mm
  • Aspects codicologiques :
    • Foliotation moderne ; Cahiers : 1 4 (1-4) ; 2 8 (5-12) ; 3 8 (13-20) ; 4 8 (21-29) ; 5 8 (29-36) ; 6 8 (37-44) ; 7 8 (45-52) ; 8 8 (53-60) ; 9 8 (61-68) ; 10 8 (69-76) ; 11 8 (77-84) ; 12 8 (85-92) ; 13 8 (93-100) ; 14 14 (101-114) ; 15 8 (115-122) ; 16 8 (123-130) ; 17 8 (131-138) ; 18 8 (139-146) ; 19 2 (147-148). Réclames visibles aux cahiers 3 à 6, 9-10, 12 à 17 (f. 20v, 28v, 36v, 44v, 68v, 76v, 92v, 100v, 114v, 122v, 130v, 138v).
    • Paris . . , 148 f. précédés et suivis d’un f. papier , 336 x 230 mm ( just. 206 x 141 mm) ; marge sup. = 39 mm, marge inf. = 106 mm, marge ext. = 59 mm, marge int. = 40 mm, entrecolonne = 7 mm .
  • Réglure :
    • Réglure à la mine de plomb
  • Reliure :
    • Reliure en parchemin vert avec titre doré au dos sur pièce de maroquin rouge « P. Lombar / Sentent / Libri »
  • Estampille :
    • Estampilles de la bibliothèque de la Sorbonne : f. 5, 54v, 145v ; Estampilles de la Bibliothèque nationale correspondant aux années 1792-1802 (cf. Josserand-Bruno, 277 type 17) : f. 5, 146v ; Estampilles de la Bibliothèque impériale correspondant aux années 1865-1870 (cf. Josserand-Bruno, 290 type 36) : f. 1, 149v

Présentation du contenu

Source des données : BnF Archives et manuscrits

  • F. 3va-146va. [PETRUS LOMBARDUS Sententiarum libri IV] (P. L., CXCII, 561-962 et BRADY, 1971 et 1981). L. I : [ Capitula ] « Omnis doctrina est de rebus vel de signis… – … Utrum passiones sanctorum debeamus velle » [le reste de la colonne est blanc] (3va-4vb) ; [ Prologus ] « Cupientes aliquid de penuria [science add. interlin. ] ac tenuitate [ingenu add. interlin. ] nostra cum paupercula [Lu. .XXI. et Mar. .XII. add. interlin. ]… – … singulorum [librorum add. interlin. ] capitula distinguntur premisimus » ( éd. cit ., 3-4) (5ra-5rb) ; « Veteris ac nove legis continentiam diligenti… – … voluerunt quem Deus non voluit » ( éd. cit , 55-328) (5rb-45rb). – L. II : [ Prologus , copié sans solution de continuité avec le L. I] « Que ad ministerium [sic] divine unitatis… – … nunc ad considerationem creaturarum transeamus ». « Hic finitur primus Liber de misterio Trinitatis. Incipit secundus de rerum creatione et formatione corporalium et spiritualium et aliis pluribus pertinentibus eis ( rubr. ) » ( éd. cit , 327) (45rb) ; [ Capitula ] « [Q]uod unum est principium rerum… – … An aliquando resistendum sit potestati » (45va-46vb) ; « Utrum esse rerum principium ostendit non plura ut quidam putaverunt ( rubr. ) ». « Creationem rerum insinuans Scriptura… – … ut in malis nulli potestati obediamus » ( éd. cit , 327-580) (46vb-80va). – L. III : [ Prologus , 1ère partie, copié sans solution de continuité avec le L. II] « Jam nunc his intelligendis atque pertractandis… – … fari Deo revelante valeamus ». « Explicit Liber secundus ( rubr. ) » ( éd. cit. , 23) (80va) ; « …Capitula tercii Libri ( rubr. ) ». « Quare Filius carnem assumpsit… – … Que sit littera occidens. De legis et evangelii distantia » (80va-81rb) ; [ Prologus , 2ème partie] « Hujus voluminis continencia sub compendio perstringitur ( rubr. ) ». « Hic enim rationis ordo postulat… – … gracia ad miserum accedat » ( éd. cit. , 23) (81rb) ; « … Liber tercius de Incarnatione Verbi ( rubr. ) ». « Cum venit igitur plenitudo temporis… – … sunt ut viciorum fere occidantur » [le reste de la colonne et le f. 106v sont blancs] ( éd. cit. , 23-229) (81va-106rb). – L. IV : [ Capitula ] « [D]e sacramentis. Quid sit sacramentum… – … vel augeat gloriam bonorum » (107ra-108ra) ; [ Prologus , copié sans solution de continuité avec les capitula ] « His tractatis que ad doctrinam rerum pertinent… – … ad doctrinam signorum [sacramentorum add. interlin.] accedamus ». « Expliciunt capitula ( rubr. ) » ( éd. cit. , 231) (108ra) ; « … Liber quartus ( rubr. ) ». « Samaritanus [Christus de quo Lu. X add. interlin. ] enim vulnerato [homini add. interlin. ] appropinquans curationi… – … ad pedes [id est sacramenta add. interlin. ] usque Via duce [id est Christo add. interlin. ] pervenit ». « Suscipit nostra laudum preconia ut pura pectora [ add. ] ». ( éd. cit. , 231-560) (108ra-146va).
    On note que les L. II-IV sont accompagnés d’une glose marginale probablement contemporaine à la copie. Très soignée, elle s’appuie sur la réglure et est amorcée par des pied-de-mouche. On relève aussi la présence de distinctiones (voir f. 49, 49v, 108v, 121, 122v, 134, 139v). Pour le L. III, la glose reprend à partir de la d. 23 (f. 96). Cette glose cite nommément Robert Pullen (f. 97v, marge inférieure), Odon d’Ourscamp (f. 139v, marge externe), Pierre le Mangeur (f. 113vb, marge inférieure ; f. 127, marge inférieure), Pierre le Chantre (f. 112ra, marge interne) et Pierre de Corbeil [?], abrégé Corb’ (voir f. 108rb, marge externe, f. 109rb, marge externe, f. 117rb, marge externe).
    [L. II, Prologus ] « Creacionem rerum insinuans… ] add. marg. : In primo libro agitur de Creatore, in hoc secundo de opere creationis ; in duobus sequentibus de operibus recreationis. » ; « In principio creavit…] add. marg. : Ydea ut dictum est forma extra subjectum ; ydeos est forma in subjecto, secundum Aristotelem nulla est forma extra subjectum » ; « Plato namque tria initia…] add. marg. : Plato tria » ; « et exemplar et materiam] add. marg. Materiam dicebat Ylen » ; « …de nichilo aliquid facere…] add. marg. : Ita supplent qui dicunt malam actionem esse ab homine vel a diabolo ; neuter habent potestatem faciendi malum a se sed potius a Deo. » (f. 46v)
    L. II, d. 1] « Sicut nobis solet accidere…] add. marg. : Cum dicitur Deus creat hoc predicatur divina essentia et cum predicatur effectus qui est in creatura ; habet enim locutio quiddam temporale, implicitum, ut sit sensus : Deus creat hoc, Deus est Deus ex cujus voluntate hoc subsistit » ; « Horum ergo et similium errorem…] add. marg. Alii dicunt quod operatorium est quod ligat formam cum materia quicquid illud sit ; alii dicunt operatorium naturam utriusque operantem in utroque scilicet natura et forma qua forte Aristotelis materiam et speciem pro uno habuit pro mundo scilicet Deus. Ergo est alterum principium sed est tercium id est res tercia non tercium principium vel forte Aristotelis nullam facit mentionem de Deo nec per operatorium intelligens Deum » ; « Et quia non valet ejus beatitudinis…] add. marg. : Duplex est causa quare condita sit rationalis creatura, efficiens et finalis… » (f. 47 ra)
    [L. III, d. 20] « Dicunt nominales quod articuli fidei sunt essentialia que creduntur ut Christum esse passum et hujusmodi… » (f. 96, marge supérieure)
    « Id quod conditor dicitur fides…] add. marg. : Hec propositio innotat directione intentionis cum quodam desiderio et hoc non convenit diabolo » ; « ut ait Ambrosius mater est omnium…] Mater nutriture fides est mater geniture ; tamen super illum locum… » (f. 96ra)
    [L. IV, Prologus ] « In hoc totali libro agitur de Creatore et opere Creatoris sed opus Creatoris duplex est : opus creationis de quo egit in secundo libro et opus recreationis quod subdividitur in opus recreationis quod gessit in proprio corpore et de hoc in tercio libro et opus recreationis quod gerit in nobis ; quod est .VII. sacramenta et de his in hoc quarto libro agitur. In primo autem libro de creatore , in fine hujus quarti libri agitur de opere retributionis sed modicum. » (f. 108ra, marge inférieure)
    « Samaritanus enim vulnerato…] add. marg. : De Gabaonitis scrupulosa quoque. Utrum licent Josue et filiis Israel dispensare contra preceptum Domini ? » ; (f. 108ra, marge interne)
    « Item sacramentum est invisibilis gratie…] add. marg. : Sacramentum est aliquid sacre rei signum ; non est sacramentum ut spens [sic] eventus et hujusmodi et rami palmarum qui significant processionem factam Domino. » (f. 108rb, marge supérieure).

Intervenant

Ancien possesseur

Anciennement dans

Historique de la conservation

Source des données : BnF Archives et manuscrits

  • Collège de Sorbonne . Ex-libris de la Sorbonne, suivi de l’estimation (f. 1) : « Iste liber est collegii pauperum magistrorum de Sorbona. Precii C sol. », puis de la cote du catalogue de 1338 (f. 1) : « Inter sententias XIX ». L’ex-libris, l’estimation et la cote sont répétés f. 3v. L’estimation est mentionnée trois fois au f. 1. L’ex-libris de la Sorbonne figure au f. 4 écrit par une autre main avec une formule d’anathème et suivi de l’estimation : « Iste liber est collegii pauperum magistrorum Parisius in theologica facultate studentium. Qui delebit hunc titulum delebitur de libro viventium » Au f. 5v (marge inférieure) on relève la note suivante : « Sentencie que habent .XVIII. caternos et .II. foliis et in principio secundi folii scribitur facimus utilitatem eamque intuemur et in penultimo .VII. dierum quia quantum luxit sol in prima condicione VII dierum ante peccatum primi hominis. Precium .C. sol. Nessio qui legavit. » Il convient de la mettre en rapport avec la description du vol. dans le catalogue de 1338, N.a.l. 99 « Sentencie 22 », [p. 63] : « 19. Sentencie incipit in secundo folio facimus [f. 6ra] in penultimo .VII. dierum [f. 145ra] Precium centum sol. ». Ms figurant dans le catalogue de 1290. Cf. Rouse, R. H., « The Early Library of the Sorbonne… », notamment p. 64.
    Emprunteurs : ce ms ne figure pas dans le registre de prêt de la bibliothèque de Sorbonne au XVe s. « Iste liber accomodatus est magistro Johanni dicto le carabier » (f. 145v) F. 148v : [Au milieu de diverses distinctions, on remarque une liste de membres de la Sorbonne ayant entre leurs mains des ouvrages prêtés par diverses bibliothèques parisiennes cf. Delisle, Cab. des mss. , t. II, p. 195] : « Eustacius capellanus et Henricus socius ejus et Petrus eorum socius habent psalterium majoris glosature… » (main de la fin du XIIIe s. d’après Delisle, Cab. des mss. , t. II, p. 195). Des mentions de prêt (notamment du collège ( ?) à des frères mineurs) se trouvent aussi sur d’autres f. Voir f. 4v (marge supérieure) : « Fratres Minores habent .V. libros : Salomonis, Epistolas Pauli Job, concordancias super B[ibliam], Summam magistri Willelmi Altissiodorensis, Actus Apostolorum et canonicas et Apocalypsim in uno volumine. » (main fin XIIIe s. ?)
    Prix : « … Precii C sol. » (f. 1, 4) ; « Centum sol. precium » (f. 3v)
    Ancienne cote : Cote de 1338 : « Inter sententias XIX» (f. 1, 3v) ; Cote modernes : cote XVIIe s. « 278 » (f. 1) ; cote XVIIIe s. « 525 » (f. 5).
    Annotations. Au moins trois mains principales annotent le ms.
    1) Main A, écriture cursive, de moyen module utilisant une encre très noire (deuxième moitié XIIIe s.) Cette main est responsable de la plupart des annotations figurant sur les f. de garde. Il s’agit de notes théologiques, de questiones (f. 1v-3 ; f. 146v-148) mais aussi des mentions d’emprunts de plusieurs maîtres dans différentes bibliothèques (f. 148v). Cette main intervient aussi dans les marges du Livre des Sentences .
    - F. 1v-3 : [Diverses notes théologiques, organisées de manière thématique] : [De voluntate ?] « Auctoritas dicit quod vis et non potes pro facto tibi reputat… » ; « Dicit auctoritas voluntas pro facto reputatur qua ergo de martirio voluntatis et de martirio operis. Martinus fuit martir voluntate, Laurentius opere… » ; [De decima ?] « Innocentius in concilio de decimis. Ille decime neccessario sunt solvende… » ; « Cum levite non haberent partem in terra sed contempti erant… (f. 1v) ; « De obediencia ». « In Regum .I. dicit Samuel : melior est obediencia quam victime… » ; [De passione, De martyrio ?] « Christus per habentem passionis venit ad gloriam resurectionis… » ; « Utrum mors sanctorum sit justa vel injusta : glosa justum aliter… » ; « Apostolus ad [Thimotheum, erras. ] Titum : Oportet episcopum irreprehensibilem esse… » (f. 2) ; [notes en vue de répondre à des questiones :] « Utrum Judei fidem habuerint de Patre sine Filio vel Spiritu sancto ? » ; « Utrum merita patrum fuerint sufficientia ad salutem ? » ; « Utrum eventus sequens aggravet peccatum ? » (f. 2v) ; « Utrum Judeo vel Gentili prosit dare elemosyna… » ; « Utrum de necessariis an de superfluis » ; « Queritur utrum majus peccatum sit peccare cum pulsata quam cum turpi… » ; « Utrum plus peccat qui continuavit caritatem (?) quam ille qui non continuavit… » ; [titres de questiones ] « Queritur non liceat bibere ante cibum sicut post. Queritur liceat uti preciosis electuariis. Queritur non jejunamus eo tempore quo Christus jejunavit. Utrum canonicus qui mane audivit missam possit comedere nondum celebrata majori missa in ecclesia… » (f. 3).
    - F. 3v : [Notes théologiques, titres de questiones en marge des capitula du L. I des Sentences ]. Ces annotations ne semblent pas avoir de rapport avec les capitula en marge desquelles elles sont écrites : [De sciencia et intelligencia] « VII. vicia VII. virtutibus sunt opposita sed sciencia donum est virtus ergo contrarium est vicium » ; « Nulla sciencia est virtus ergo nulla ignorancia… » ; « De stimulo Pauli ; De precepto facto ad Habraham immola mihi filium t. etc. ; De fide antiquorum patrum ; Utrum Christus fuit decimatus in lumbis Abrahe ; De raptu Pauli ; De activa et contemplativa ; De homine assumpto ; De confessione furti in foro penitentiali ; De dulia et latria ; De variis descriptionibus peccati et quid sit peccatum ; Utrum Deus possit hominem punire ex condigno ; De acceptione personaliter ; Utrum demones essentialiter intrent corda hominum et utrum possint scire secreta cordium. »
    - F. 4v : [Titres de questiones ] « De natura et gratia ; De prophetia et ejus speciebus ; De ira et ejus speciebus… »
    - F. 106v : [notes sur la vie active et la vie contemplative] « De activa et contemplativa ; optimum active opus scilicet martirium Christi melius est… »
    La main A intervient dans les marges des Sentences , de manière plus ou moins dense (voir par exemple f. 35). Il s’agit tantôt de développements (voir f. 11, marge inférieure ; f.21v) voire d’explications littérales (f. 19v, f. 24, f. 86v, 101, 128v etc.), tantôt de questiones (f. 11v, f. 12v, 13v, 14, 23, 24v, 36v, 37, f. 46v, 49v, 53, 57, 61, 64v, 67, 73, 82v, 97v, 99, 102, 104v, 106v, 110v, 120, 121, 122v, 123v, 126v, 127v, 129, 130, 130v, 141, 143v, 144, 145…), de schémas sous forme de distinctio (f. 4, f. 11v, f. 26, 28v, 48, 50, 51v, 52, 57, 61, 64v, 66v, 70, 82v, 91, 94, 95v, 100v, 103, f. 106v, 108, 109v, 110, 110v, 114, 121, 127v, 129v, 130, 130v, 135v, 142v…). Elle rapporte des commentaires de maîtres et des auctoritates patristiques (f. 25 « Magister Girardus Puella dicebat quod hec notatur persona aliter… » ; f. 31v : « magistri Alani… » ; f. 32v « Pro Gilberto nulla relatio est substantia… » ; f. 34 « Anselmus in libro Cur Deus homo… », f. 52v « Johannes Scotus… », f. 71 « Johannes Damas. .I. l. c. de anima… » ; f. 73v « Tornacensis : .4. modis bonum… » ; f. 73v « Stephanus Cantuariensis : bonum natura… », f. 87v « Alcuinus constat quod Filius Dei… », f. 89v « Alquinus… », f. 93v « Magister Hugo… », f. 96 « Tornacensis… », f. 101v « Dicit Cancellarius… » ; f. 142v « Cantuariensis dicit… »). Cette main semble responsable de quelques annotations à la mine de plomb (voir f. 121v, 134v etc.)
    2) Main B, écriture cursive, de petit module, encre marron, lettres aigües. Elle apparaît au f. 3v (fin XIIIe s., contemporaine à la main A). Elle est responsable de la rédaction de plusieurs questiones. On peut aussi lui attribuer la mention, dans les marges des Sentences , de citations patristiques (voir par ex. f. 4v, marge supérieure : « De doctrina christiana quarto [2] : bonorum ingeniorum et insignis est indolis in verbis verum amare… »)
    F. 3v -4: [ Questiones ] « Queritur de gula et utrum Adam peccavit peccato gule… ; Quare non prohibetur gula in decalogo… ; Queritur utrum qui ingurgitavit se… » (f. 3v) ; « Utrum aliquid sit summum bonum… » ; « Queritur cum dico summum bonum utrum li summum addat aliquid… »
    Elle intervient sur l’ensemble du Livre des Sentences , citant Simon de Tournai (f. 14, marge supérieure), Hilaire (f. 14 marge externe), inscrivant des questions (f. 63v, marge supérieure : « Queritur utrum synderesis sit superior pars anime … »), rajoutant des auctoritates (f. 73, f. 88) ou des développements (f. 78v-79, marge supérieure). La main A et la main B présentent des ressemblances : peut-être s’agit-il du même annotateur ayant effectué plusieurs campagnes de lecture.
    3) Main C, écriture cursive, lettres de petit module, encre grisâtre, lettres rondes. Elle apparaît au f. 5 (fin XIIIe s.). Elle intervient dans les marges du texte des Sentences , notamment en rajoutant des auctoritates . Voir par exemple, f. 5, marge inférieure : « Augustinus in libro .XV. De Trinitate, ultimo folio : Credamus pocius quid in sacris litteris invenitur… » ; f. 5, marge externe, appel de note sur « quot habet contradictores » (éd. Brady, t. 1, p. 4) : « Unde Augustinus .IX. li. De Trinitate in principio [IX, 1, 1] : queramus Deum tanquam inventuri et sic inveniamus tanquam quesituri… » ; f. 38, marge supérieure « unde dicit Augustinus … » Elle intervient plus rarement que les mains A et B (voir par exemple f. 56v, marge inférieure, f. 59v, f. 69v, f. 82v, 95v, 98, 98v, 123v, 140). Elle est responsable de l’élaboration d’une questio, f. 107, marge inférieure « Queritur de numero sacramentorum veteris legis : videtur quod non debeat esse… »
    On peut relever l’intervention ponctuelle d’au moins deux autres mains. Le f. 109 est un bon exemple de la diversité des annotateurs et de leurs méthodes :
    - on relève la main contemporaine à la copie et responsable de la glose, présente dans les marge latérales.
    - la main A, intervenant dans la marge inférieure et dans la marge externe.
    - la main B, indiquant deux passages autoritatifs (Augustin et Damascène) dans la marge externe.
    - la main C, dans la marge inférieure élaborant une distinctio fondée sur la Summa aurea et un court développement.
    - une main plus tardive (XIVe s. ?) indiquant des extraits de Jean Damascène et figurant dans la marge supérieure ( distinctio ) et dans la marge inférieure.
    - une main du XIIIe s. qui ne figure pas au f. 109 et n’apparaît que très ponctuellement. Elle s’inspire de la mise en page de la glose (voir par ex. f. 146v)
    F. 148v : Essai de plume en lettres hébraïques.

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