Point d'entrée sur le patrimoine écrit du Moyen Âge et de la Renaissance en Occident du VIIIe au XVIIIe siècle
Moteur de recherche de manuscrits et livres anciens numérisés et intéropérables
Plateforme collaborative de gestion de publication des données d'autorité Biblissima
Aide à la lecture et apprentissage des langues anciennes, outils et environnements de travail en XML
Service d’expertise autour des standards IIIF
Référentiel d'autorité Biblissima : https://data.biblissima.fr/entity/Q63494
Manifeste IIIF
Numérisation :
Source des données : BnF Archives et manuscrits
F. 1-114v Florilège sur les vices et les vertus divisé, en son état actuel, en soixante-dix-huit chapitres répartis en trois parties, incomplet du début et de la fin : « ... sciunt unde excecant non... » (1) ; [c. 2] « ... De invidia, 2um. Invidia vult privatum bonum sine socio possidere et ita integraliter, unde sic diffinitur ab Augustino : Invidia est dolor... » (5v) ; [c. 78] « De laude superne civitatis. 38. [sic] Omnis humana eloquentia in laude superne civitatis... — ... vita sine morte... » (114v).
F. 115-154 Courts traités sur les vertus théologales et cardinales, les dons du Saint Esprit, les sept vices capitaux, Dieu, les articles de la foi. « Incipit tractatus de fide... Circa fidem nota quod cum homo sit ab aliquo et sub aliquo... — ... continuus fluxus creaturarum » (115-125v) ; — « ... Tractatus de spe. Spes autem certa expectatio future beatitudinis... — ... in hoc ego sperabo » (125v-134v) ; — « ... Tractatus de caritate... Notandum ergo est quod caritas est finis precepti de corde puro... — ... est Dei amore » (134v-140) ; — « Incipit tractatus de virtutibus. Notandum quod quatuor sunt virtutes cardinales, videlicet prudentia, justitia, fortitudo et temperantia... — ... pudicitia in animo » (140-145) ; — « Tractatus de donis. Septem sunt dona Spiritus sancti septem vitiis predictis opposita... — ... hee autem quatuor dicuntur cardinales » (145-145v) ; — « De VII vitiis principalibus. Septem enim dicuntur vitia capitalia ut ait Gregorius seu principalia... — ... graviter est radicatum. Explicit tractatus de VII scilicet vitiis generalibus » ; cf. M. W. Bloomfield, dans Traditio, XI (1955), 359, n° 903 (145v-149) ; — « Adactatio [sic]. Supradicta igitur septem vitia septem simulacris desingnantur [sic] que olim colebant gentes ad honorem septem planetarum... — ... sed accidiosi otium etc. » (149-150) ; — « Quid sit Deus secundum oppinionem philosophorum. Aristoteles libro Philosophie prime : Deus, inquid, est unus eternus... — ... diffinentis [sic] super mundum » (150-152v) ; — « Nota de articulis fidei. Credo in Deum patrem omnipotentem. Hoc sinbolum contra diversas hereses condiderunt Apostoli... — ... induet in corruptionem. Amen » (152v-154).
F. 154-157v PSEUDO-DIONYSIUS AREOPAGITA. « Incipit epistola Dionisii Eriopagite ad Tymotheum de morte Petri et Pauli », apocryphe. « Saluto te discipulum divinum... — ... quem decet laus et cultus cum Patre ...Explicit epistola de morte apostolorum Petri et Pauli. Amen » (J.-B. Pitra, Analecta sacra spicilegio Solesmensi parata, IV, Paris, 1883, 261-271 ; Cat. cod. hag. Bruxell., I, 309-313) ; cf. Bibl. hag. lat., n° 6671 ; Cod. hag., I, 237 ; P. Lehmann, dans Rev. bénéd., XXXV (1923), 81-97.
F. 157v-158v « Orationes b. Jeronimi », apocryphe. « Oratio ad Patrem. Domine Deus, pater omnipotens, qui consubstantialem et coeternum tibi... » (P.L., CI, 1399) ; cf. A. Wilmart, dans Rev. bénéd., XLVIII (1936), 276 (157v-158) ; — « Oratio ad Filium. Domine Jhesu Christe, filii [sic] Dei vivi, qui es verus et omnipotens... » (P.L., CI, 1399) ; cf. Wilmart, loc. cit. — « Oratio ad Spiritum sanctum. Domine sancte Spiritus qui equalis et coeternus et consubstantialis Patri... » (P.L., CI, 1399) ; cf. Wilmart, loc. cit. — « Oratio ad Sanctam Trinitatem. Domine Deus omnipotens eterne et ineffabilis, sine fine atque initio... » (P.L., CI, 1399) ; cf. Wilmart, art. cit., 270 et 276 (158) ; — « Oratiot ad dominum Jhesum Christum pro virginitate servanda e continentia. Domine Jhesu Christe, rex virginum, integritatis... » (P.L., CI, 1400) ; cf. Wilmart, art. cit., 278-279 (158-158v) ; — « Oratio ad postulandum spatium penitendi. Domine Jhesu Christe, qui celum et terram fecisti... » ; cf. Wilmart, art. cit., 279 (158v).
F. 159-203 « [I]ncipit liber b. Augustini de soliloquio a se ad Deum. Cognoscam te, Domine, cognitor meus, cognoscam te, virtus anime mee... — ... omnis clementia sit Deo patri... Amen », apocryphe (P.L., XL, 863-898, avec variantes).
F. 203-216 « Incipit liber de meditationibus s. Augustini. Quoniam in medio laqueorum positi sumus... — ... ut amem te, te Deum meum » [Manuale, c. I-XXIV], apocryphe (P.L., XL, 951-962). Compilation composée en grande partie d'extraits de Jean de Fécamp ; cf. A. Wilmart, Auteurs spirituels, 195-196 et passim.
F. 217-244v « Ista sunt originalia quedam acta pluribus materiis ». Florilège formé de quatre-vingt-dix-huit extraits empruntés principalement aux auteurs suivants : s. Augustin, s. Grégoire le Grand, s. Jérôme, s. Ambroise, s. Léon le Grand, s. Jean Chrysostome, s. Basile, s. Cyprien, Valérien de Cimiez, Isidore de Séville, Pierre de Ravenne, s. Bernard, Hugues de Saint-Victor, s. Anselme, Innocent III. Plusieurs de ces extraits se retrouvent dans le Manipulus florum de Thomas d'Irlande et dans l'Alphabetum auctoritatum d'Arnaud de Liège. « Beatus Augustinus in libro LXX omilia premonet et qualiter debemus nos habere in hac vita si cupimus promereri gloriam et vadere gehennam. Ut ad illud ineffabile gaudium... — ... paratus est dyabolo et angelis ejus » (217)... ; [dernier extrait : S. GREGORIUS MAGNUS, Homiliae in evangelia, l. I, hom. 12, § 1-6] « Ecce enim Redemptoris voce... — ... nunquam possumus previdere » (P.L., LXXVI, 1118-1122) (241v-244v).
Provient de Charles-Maurice Le Tellier, archevêque de Reims ; cf. Omont, Anciens inventaires, IV, 384.
Est passé dans la bibliothèque de Fouquet entre Montchal et Le Tellier ; cf. Delisle, Cab. des mss., I, 271-272 et 302-306.
Aristoteles libro Philosophiae primae : Deus, inquit, est unus, aeternus, nobilis...
f. 150
Circa fidem nota quod cum homo sit ab aliquo et sub aliquo...
f. 115
Cognoscam te, Domine, cognitor meus, cognoscam te virtus animae meae...
f. 159
Credo in Deum Patrem...
Hoc symbolum contra diversas haereses condiderunt apostoli...
f. 152v
Domine Deus omnipotens, aeterne et ineffabilis, sine fine atque initio...
f. 158
Domine Deus, Pater omnipotens, qui consubstantialem et coaeternum tibi...
f. 157v
Domine Jesu Christe, fili Dei vivi, qui es verus et omnipotens splendor...
Domine Jesu Christe, qui caelum et terram fecisti, universum mundum...
f. 158v
Domine Jesu Christe, rex virginum integritatis...
Domine sancte Spiritus qui aequalis et coaeternus et consubstantialis Patri...
Ecce enim Redemptoris voce decem virgines et omnes dicuntur virgines...
f. 241v
Invidia vult privatum bonum sine socio possidere et ita integraliter...
f. 5v
Notandum ergo est quod caritas est finis praecepti de corde puro...
f. 134v
Notandum quod quattuor sunt virtutes cardinales, videlicet prudentia, justitia, fortitudo...
f. 140
Nunc adesto mihi, Deus meus, quem quaero, quem diligo, quem corde et ore...
f. 203
Omnis humana eloquentia in laude supernae civitatis...
f. 114v
Quoniam in medio laqueorum positi sumus...
Saluto te discipulum divinum et filium spiritualem...
f. 154
Septem enim dicuntur vitia capitalia, ut ait Gregorius, seu principalia...
f. 145v
Septem sunt dona Spiritus sancti septem vitiis praedictis opposita...
f. 145
Spes autem certa exspectatio futurae beatitudinis veniens ex Dei gratia...
f. 125v
Supradicta igitur septem vitia septem simulacris designantur quae olim colebant gentes...
f. 149
Ut ad illud ineffabile gaudium pervenire possimus, bonis operibus studeamus...
f. 217
Exports RDF à venir…
Vous pouvez visualiser et manipuler ce document directement sur ce site, le comparer à d'autres grâce au visualiseur Mirador, ou glisser-déposer cette icône dans le visualiseur IIIF de votre choix. En savoir plus sur IIIF