Paris. Bibliothèque nationale de France, Département des manuscrits, Latin 16736

Référentiel d'autorité Biblissima : https://data.biblissima.fr/entity/Q61883

Présentation du contenu

Source des données : BnF Archives et manuscrits

  • Vita sancti Basilii archiepiscopi Cappadociae (1-7), Passio sancti Concordii (7), Passio sanctae Martinae (7-10), Vita sanctae Euphrosinae (10-12), Vita sancti Fulgentii episcopi Ruspensis (12-20), Vita sancti Eugendi abbatis (20-23), Passio sancti Petri Balsami (23r-v), Passio sancti Theogenis (23v-24), Vita sanctae Genofevae (24-27v), Vita sancti Simeonis monachi (27v-29v), Vita beati Melanii episcopi (29v-31), Vita sancti Gregorii Lingonensis episcopi (31-32), Passio sancti Luciani presbyteri Antiochensis (32-33), Passio sancti Luciani Belvacensis (33-34v), Passio sanctae Marcianae (34v-35v), Passio sanctorum Juliani et Basilissae (35v-42v), Vita beati Pauli primi eremitae (42v-44), Passio sancti Archadii (44-44v), Vita et miracula sancti Hilarii (44v-47v), Hilarius Pictaviensis , Epistola ad filiam suam Abram (47v-48), Hymnus ad sanctam Abram (48-48v), De miraculo per sanctum Hilarium in synodo ostenso (48v-50), Depositio sancti Remigii episcopi (50-51), Vita sancti Viventii (51-57), Inventio et translatio corporis sancti Firmini (57-58), Gregorius Turonensis , De Felice Nolano presbytero (58r-v), Passio sancti Felicis presbyteri (58v-59), Passio sancti Felicis episcopi Tubizacensis (59r-v), Vita sancti Boniti episcopi (59v-62), Translatio sancti Boniti (62-63), Vita sancti Mauri , cum epistolis Odonis et Fausti (63r-70v), Miracula sancti Mauri (70v-75v), Passio sancti Marcelli papae (75v-77v), Sermo sancti Hylarii episcopi de sancto Honorato (77v-82), Vita sancti Fursei (82-84v), Passio sanctorum trium geminorum Speusippi, Eleusippi et Meleusippi (84v-87), Vita beati Sulpicii episcopi (87-91), Vita sancti Gennulfi (91v-95v), Transitus et translatio sancti Gennulfi (95v-97v), Vita sancti Richmiri sacerdotis (97v-99), Vita sancti Antonii monachi (99-110), Passio sancti Pontiani (110-111), Vita sancti Leobardi (111r-v), Vita beati Launomari (111v-114v), Passio sancti Valentini presbyteri et sociorum ejus (114v-116v), Passio sancti Sebastiani et aliorum sanctorum (116v-125), Passio sanctae Agnetis (125-126v), Sermones de sancta Agnete virgine (126v-128), Passio sanctorum martyrum Fructuosi, Augurii et Eulogii (128-129), Passio sancti Patrocli (129-130), Passio sancti Timothei (130r-v), Passio sancti Vincentii levitae (130v-133), S. Augustinus , Sermones de sancto Vincentio (133-134), Inventio corporis sancti Vincentii (134-135v), Passio sancti Anastasii monachi (135v-139v), Passio sanctorum martyrum Vincentii, Orontii et Victoris (139v-141v), Passio sancti Asclae (141v-142), Passio sancti Babilae episcopi cum tribus pueris (142-143v), Passio sancti Saviniani (143v-145), Passio sancti Praejecti episcopi (145-147), Passio sancti Polycarpi episcopi (147-149), Epistola Smyrnaeorum de passione sancti Polycarpi (149-150), Vita sancti Juliani episcopi Cenomanensis (150-153), Vita sanctae Paulae (153-159v), Vita sancti Johannis episcopi Constantinopolitani (159v-164), Vita sanctae Savinae (164-165v), Passio sancti Thyrsi cum sociis suis (165v-170v), Vita sancti Johannis abbatis (170v-174), Vita sanctae Aldegundae (174-177), Vita sanctae Bathildis reginae (177-179), Vita sancti Malachiae (179-191), S. Bernardus Clarevallensis , Sermo in transitu sancti Malachiae (191-192).

    Il s'agit du seul exemplaire complet du Liber de natalitiis, un légendier cistercien en 6 volumes. Selon F. Dolbeau, ce légendier de Châalis date de la fin du XIIe siècle, car il contient la vie de saint Malachie, mort en 1148 et canonisé en 1190 (ff. 179-192). Cette vie a été copiée de première main hors calendrier à la fin du ms. et son titre ajouté de seconde main dans la table figurant à la fin du ms. (f. 192), qui est reprise du modèle d'origine. Le ms. latin 16736 consacré aux saints du mois de janvier forme le premier tome du légendier.

Intervenants

Ancien possesseur

Anciennement dans

Historique de la conservation

Source des données : BnF Archives et manuscrits

  • Le légendier cistercien en 6 volumes formé par les mss. latins 16732-16737 provient de l'abbaye cistercienne Notre-Dame de Châalis (Oise). Le 4e volume (ms. latin 16734) porte l'ex-libris contemporain de Châalis au f. 1, "Liber sancte Marie Karoliloci". Ce légendier correspond aux articles n°100-105 du catalogue des mss. de Châalis dressé au tournant des XIIe-XIIIe siècles (éd. H. Martin, Catalogue des manuscrits de la Bibliothèque de l'Arsenal, t. 8, Paris, 1899, p. 440-445). Il a ensuite appartenu au prieuré de Saint-Martin-des-Champs (Paris) qui récupéra au début du XVIIe s. de nombreux débris de la bibliothèque de Châalis.

Vie du livre

Source des données